En mor og en far har ikke råd til å kjøpe fine julegaver til barna sine. Løsningen ble en annonse på Finn, skrev VG tirsdag for nær to uker siden. Også Vårt Land og en lokalavis har omtalt annonsen.

— Som mor ønsker man bare å gi barna det de ønsker seg, sier 27-åringen.

I Finn-annonsen skriver hun at budsjett for julegaver i år er 300,- pr barn. «I år ønsker en av de seg en mobiltelefon og den andre nettbrett.»

Videre ramser hun opp andre ønsker til barna og de voksne som snowracer, sklie, bærbar pc, tørketrommel, stekeovn og så videre.

Responsen var enorm, hun fikk mange henvendelser fra folk som ville gi henne ting. Etter kort tid hadde hun fått alt hva hun ba om, og avsluttet annonsen med et stort takk og en henstilling om at folk måtte gi til andre istedet.

Flere reagerer

Pressekontakt Lene Kallum i Finn forteller at annonsen er årets nest mest sette på FINN torget, og har nådd nær 129.000 sidevisninger.

Dette er bare én i en rekke av annonser på Finn, saker på sosiale medier eller i aviser hvor privatpersoner ber om, eller tilbyr, julegaver og ferieopphold.

Vi er blitt kontaktet av flere som kjenner kvinnen bak annonsen. De reagerte sterkt på bønnen om julegavehjelp siden de tidligere har jobbet, eller fremdeles jobber, sammen med henne som frivillige i en hjelpegruppe på Facebook som hjelper vanskeligstilte familier på Østlandet.

Kvinnen bak annonsen er leder i hjelpegruppen.

- Rolleblanding

— Når en som samler inn til andre ber om hjelp til seg selv på denne måten, da er det rolleblanding.

Det sier advokat Børre Hagen, daglig leder i Innsamlingskontrollen, og han utdyper:

— Det er rolleblanding fordi man fort vil kunne stille spørsmålet: Hvem er det du samler inn til, opptrer du på vegne av organisasjonen eller egne vegne?

Hagen presiserer at Innsamlingskontrollens mandat er å si noe om nettopp innsamling.

- Jeg vil derfor ikke gi råd om man bør gi noe til privatpersoner, eller ei, sier han.

Viktig med god kjennskap til organisasjonen

Stiftelsen Innsamlingskontrollen (IK) skal påse at innsamlinger til ulikeformål drives forsvarlig og at pengene går til det formålet som er oppgitt.

Innsamlingsregisteret er en frivillig registreringsordning, og gjennom registeret kan alle som ønsker få innsyn i virksomheten.

— Alt er ikke hva det utgir seg for. Givere må være oppmerksomme på at noen kan sko seg på nordmenns giverglede spesielt nå opp mot jul. Man skal ikke slutte å gi, men gi til seriøse organisasjoner, er vårt klare råd. Og er det snakk om mindre hjelpegrupper, ikke gi med mindre du er helt, helt trygg på hvem «bakmennene» er og at pengene går dit de skal, sier han på generelt grunnlag.

- Er det et problem at det har vokst frem en rekke mindre hjelpegrupper på sosiale medier?

— Problemet ligger først og fremst i at mange givere er for blåøyde og godtroende.Hvis noen skulle finne på å utnytte naiviteten og givergleden er det trist, ikke bare fordi det «tas» fra de seriøse mottagerne, hvis man kan tenke at de heller kunne fått pengene eller gavene, men det er med på å undergrave tilliten til fundraising generelt, sier han.

Når folk velger å gi til privatpersoner og mindre innsamlingsgrupper, er det kanskje fordi noen mekanismer slår inn.

— Man føler kanskje at man kommer tettere inn på personene man gir til, det appellerer sterkere enn om man skulle gi til for eksempel Røde Kors som fordeler ut til anonyme mottakere, sier Hagen.

27-åringen forteller at hun la ut annonsen som privatperson, nettopp fordi hun innså at det ikke er riktig å bruke ting til hjelpegruppen på seg selv.

— Jeg er uenig i at det er rolleblanding. Jeg ba også om å få kjøpe brukt gavene til barna, sier hun.

- Vi har nytt stor anseelse både hos mottagere og givere

En 33-åring fra Oslo var en av dem som trykket liker på Facebook-gruppen for et drøyt år siden og i tiden etter er blitt involvert mer og mer i hjelpearbeidet.

— Det var noe med at det ikke var kjempestort, og at det var lokalt som appellerte til meg , forteller hun.

Vi har valgt å anonymisere 33-åringen, men kjenner hennes identitet.

Gruppen fikk hjulpet veldig mange før jul i fjor. Det var et jevnt sig av både søknader og gaver fra bidragsytere. Et hotell ved Gardermoen skal ha donert 200 julegaver til dem. Lageret, som 33-åringen var ansvarlig for, skal ha vært godt utstyrt med leker, klær, hygieneartikler, møbler og mat.

— Vi har nytt stor anseelse både hos mottagere og givere, sier hun.

En etter en har trukket seg

Gruppen har ikke hatt noen nye statusoppdateringer siden august, og har ligget mer eller mindre brakk.

I høst har en etter en i gruppen trukket seg, blant annet på grunn av intern misnøye. Det er ulikt syn på konflikten i gruppen.

For 33-åringens del var annonsen på Finn dråpen som fikk begeret til å flyte over.

-Det er umusikalsk å sette inn en slik annonse for seg selv når du samtidig er leder av en innsamlingsgruppe som ikke har klart å hjelpe noen nå oppunder jul, sier hun.

— Jeg er skuffet på alles vegne, ikke minst skyldbetynget overfor alle de som har trodd at det var hjelp å få hos oss. Jeg trekker meg derfor fra gruppen med umiddelbar virkning, sier hun.

Kjent med at kvinnen de siste månedene har hatt store private økonomiske problemer, ønsker hun å legge til.

— Hadde hun bare vært åpen med oss helt fra starten av om disse forholdene. Det hadde gjort ting så mye enklere, sier hun.

27-åringen medgir at det er forferdelig at gruppen ikke har klart å hjelpe i høst.

— Jeg har hjulpet andre i lang tid, men nå har sykdom og en vanskelig situasjon hjemme hos oss gjort at jeg ikke har hatt krefter til det, sier hun.

- Mange i Norge har vanskelig for å se for seg fattigdom

Frelsesarmeen har ved noen anledninger med hell satt inn annonse på Finn der de spesifikt har bedt om slikt som barnevogn til noen som venter barn.

Seksjonsleder Elin Herikstad forteller at det er mange som trenger hjelp, og som opplever at de ikke får endene til å møtes nå før jul.

— Det kan være litt ulike metoder for hvordan skaffe seg den hjelpen, sier hun.

- Har du forståelse for at enkelte kan tenke at det er ok å gi til personer som setter inn en slik annonse?

-Det er mange i Norge som har vanskelig for å se for seg fattigdom. Når man får en beskrivelse av det så gjør det nok inntrykk, sier hun.

Herikstad spesifiserer at hun hverken kjenner denne spesifikke saken eller familien, og ikke kan gi noen kommentar utover det.

— Men generelt, uavhengig om det dukker opp annonser på Finn, eller ulike hjelpegrupper på Facebook, vi opplever en enorm giverglede til Frelsesarmeen og julegryta uansett. Vi er veldig takknemlige og avhengige av de pengene og gavene, de brukes på familier vi har kontakt med gjennom hele året, sier Herikstad.

Har du tips til temaer vi bør ta opp, kontakt oss her.

På en travel julepakkeutdelingsdag hos Frelsesarmeen før jul kan opp mot 500 familier få ekstra gavesjekk til mat og velge seg ut noen julegaver til barna.

— Vi strekker oss langt slik at mange får nytte av det. Vi er ikke på ipad-nivå med gavene, men her går det i lego og akebrett, slike ting, sier hun.

For å få gave hos Frelsesarmeen må man søke først.

— Det skal være et uttalt behov og en søknad om julepakkene, men dette er ikke NAV og en stor papirmølle. Vi er ellers i året tett på mange av de menneskene som søker, mens enkelte søker kun om julepakker, forteller hun.

FAKTA: Dette bør du som gir tenke på:

Innsamlingskontrollen utfører ikke stikkprøver, de kontrollerer kun de som i utgangpunktet vil la seg kontrollere.

Den har ikke kontrollert noen av hjelpe- eller innsamlingsgruppene som finnes på Facebook.

Innsamlingsaksjoner og organisasjoner bør ha et organisasjonsnummer, et styre, et regnskap og en form for ekstern kontroll, sjekk derfor dette.

Innsamlingskontrollen har en liste over obs-organisasjoner, hvor det har fremkommet negative opplysninger av ulik grad. Men dette er på ingen måte en uttømmende liste.

(Kilde: Innsamlingskontrollen)

Les også:

Norske barn får julegaver for 11, 5 milliarder i år

- Førjulstiden er blitt til en 24 dagers gavebonanza

Barnefamilienes gjeld er tredoblet

Ønsker du å få med deg lignende saker? Vi har en egen Facebookgruppe og Twitterprofil for Familie og oppvekst