Blir nyhetsdekning tilpasset Instagram og Snapchat det neste store?

Det tror det amerikanske nyhetsselskapet Now This News som ble startet i 2012. De publiserer korte nyhetsvideoer og -bilder gjennom sosiale medier som Instagram, Snapchat, Vine, Youtube og Kik.

LES OGSÅ: Snapchat fosser frem

- Det handler om å gjøre nyhetene mer konsentrert. Komme fortere til poenget. Når folk sveiper gjennom mobilen mens de står i kø på kaffebar eller venter på toget, har de ofte bare noen få sekunder til rådighet. Vi vil nå dem, sier Sean Mills, direktør for Now This News.

- Utgangspunktet var at vi så en endring i hvordan folk konsumerer medier. De siste årene har det vært en oppblomstring i sosiale medier, og særlig video har eksplodert. Derfor så vi også et behov for endring i hvordan nyhetene formidles, sier Mills.

Forskjell på Instagram og Vine

Ifølge Mills består hoveddelen av arbeidet redaksjonen på 22 mennesker gjør av å finne ut hvordan de skal tilpasse innholdet til hver enkelt plattform.

- Instagram har mulighet for 15 sekunders video. Der handler det mye om å finne sterke og vakre bilder som tiltrekker folk. Vine har bare seks sekunders video og er mye mer personlig. Da kan det være at vi i stedet lar en av reporterne filme seg selv mens han forteller det viktigste i en sak. Now This News har også en nettside og app, men disse er ikke nyhetsnettsteder i tradisjonell forstand. Lite tekst, ingen annonser, bare korte videoer å klikke på.

- Hvordan tjener dere da penger?

- Ved å tilby annonsører betalt innhold. Vi produserer korte snutter hvor vi reklamerer for produktene deres. Annonsemarkedet er i endring og merkevarene må i større grad interagere med sitt publikum. Der har sosiale medier en enorm fordel, sier Mills.

P3 følger etter

Inspirert av Now This News har NRK P3 Nyheter siden i fjor høst laget eksklusivt nyhetsinnhold for Instagram.

I juni tok de også i bruk Snapchat. Ved hjelp av historiefunksjonen oppdaterer de daglig Snapchat med bildeserier og korte tekster til hvert bilde som oppsummerer de viktigste nyhetshendelsene det siste døgnet.

- For oss er Instagram og Snapchat en fin måte å treffe folk, og særlig målgruppen vår som er unge mellom 18 og 30, med nyheter der de er, sier Even Nielsen, gruppeleder for P3 Nyheter. - Hvordan tilpasser dere nyhetsdekningen til de ulike formatene?

- Vi tenker på stoffet vi har og hvor det kan passe best. På Instagram må bildene fange leseren mens man scroller og fortelle en god historie. På Snapchat er også bildene viktige, men samtidig må nyheten være mulig å fortelle med få ord, sier Nielsen.

Så langt har norske nyhetsmediers bruk av sosiale medier for det meste bestått av å reklamere for saker og legge ut lenker for å trekke folk inn på nettavisene og for å få reaksjoner fra leserne.

- Vi er bevisst på at vi ikke bare skal bruke sosiale medier som en tease-plattform. Vi skal levere et ordentlig, selvstendig produkt. Man mistolker poenget med det sosiale mediet dersom man bare skal bruke det til å sende folk til et nettsted, sier Nielsen.

Forskjellig lingo

Øyvind Solstad er ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG. Han tror det ligger et potensial i å lage nyheter spesifikt til sosiale medier.

- Man må skjønne hvert mediums lingo og vite hvordan man best tilpasser stoffet. Now This News er gode på det, men det koster nok litt, sier Solstad.

Solstad vil ikke si om det er aktuelt for VG å publisere nyheter på Instagram og Snapchat, men sier at alle nyhetsmedier bør være forberedt på at disse plattformene kan ta av.

- Slik det er nå er det veldig lang vei fra Instagram og Snapchat og inn på nettavisen hvor vi tjener penger. Men det betyr ikke at man ikke bør eksperimentere med disse sosiale mediene. Plutselig kommer det en løsning som gjør overgangen mer knirkefri og da må vi være klare, sier Solstad.

Tveegget sverd

Steen Steensen, førsteamanuensis ved jounalistutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus, mener det er forståelig at andre norske nyhetsmedier vegrer seg for å ta det første skrittet ut i nyhetsdekningen på sosiale medier

- Det er en del av NRKs allmennkringkasteroppdrag å gi folk nyhetsoppdateringer der de er. Dermed er det ikke overraskende at de er blant de som er først ute med dette i Norge, sier Steensen.

- Disse plattformene blir et tveegget sverd. Mediene når kanskje en målgruppe som ikke ellers ville oppsøkt nyheten på nettsidene og i de tradisjonelle kanalene. Men samtidig er det en ulempe ved at de overlater kontrollen over plattformen til noen andre. Det blir vanskeligere for NRK å profilere seg som NRK på Snapchat enn det er på deres egne kanaler, sier Steensen.