Dette går fram av en kartleggingsstudie som er gjennomført på oppdrag fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og Direktoratet for byggkvalitet (DiBK).

Forsikringsselskaper Fædrelandsvennen har vært i kontakt med mener brann i elbil er et stort problem som må tas på alvor, men at det ennå ikke har skjedd alvorlige ulykker i Norge.

Veldig ille

— Når det oppstår brann i elbil kan det bli veldig ille. Få vil klare å slukke en slik brann, man må ha spesialutstyr, sier informasjonsdirektør Jon Berge i If forsikring.

Der er det forsikret mange elbiler, både fra private, bedrifter og offentlige etater. Også parkeringsanlegg forsikres hos If, og de nye utfordringene med elbiler, får konsekvenser for forsikringsbransjen.

— If har satt ned et intern, tverrfaglig utvalg som like etter sommeren skal komme med forslag til endringer for vårt selskap. Det kan være vi vil stille krav til hvordan elbiler skal parkeres, og lignende sier Berge. Han understreker at dokumenterbar kunnskap må ligge til grunn.

Og parkeringsrapporten vil bli tatt med i beregningen.

Dødsfeller

Bakgrunnen for studien er at den økende andelen av elbiler, gassbiler og hybridbiler. Fædrelandsvennen skrevom at elbiler utsatt for trafikkulykker kan være dødsfeller for både helsepersonell, politi og brannmannskaper. Årsaken er batteriene som det kan gå varmgang i, og redningspersonell har ikke oversikt over hvordan de skal håndtere de forskjellige elbilene som er på markedet.

Men også når man setter bilen fra seg, enten i parkeringskjellere eller garasjer, eller parkeringsbygg og ferjer, utgjør elbiler en annen risiko enn diesel- og bensinbiler. Det er imidlertid mangel både på informasjon og kunnskap om disse tingene.

Brannvesen reserverte seg

— Usikkerheten har medført at brannvesenet i enkelte tilfeller har reservert seg mot innsats, og det eksisterer en inkonsekvent praksis med hensyn til hvilke kjøretøy som tillates i innelukkede rom. Det er derfor nødvendig med en gjennomgang av risikoen og en tydeliggjøring av regelverket, står det i rapporten.

To forhold trekkes fram som spesielle for elbiler. Det ene er at det tar lang tid å slukke brann i elbil, på grunn av batteriet. Det andre er faren for at brannen kan blusse opp igjen, i opptil 48 timer etter slukking.

Brannen kan lett spre seg, både til andre kjøretøy i samme parkeringsanlegg, og til selve bygget.

Sprinkleranlegg

Slik ble elbilen Reva seende ut etter brannen på Slettheia i Kristiansand. Foto: Steinar Vindsland

Derfor anbefaler rapporten at minimumskravet for parkering av elbil innendørs må være sprinkleranlegg. Men rapporten peker også på at sprinkleranlegg sannsynligvis ikke vil klare å slukke en brann i en elbil.— Det er ikke gitt at et sprinkleranlegg klarer å slukke en bilbrann, fordi det som brenner ofte befinner seg inne i bilen godt beskyttet av tak og dører, og vannet vil i så fall ikke treffe brannen direkte. Sprinkleranlegg er likevel et viktig tiltak for å kjøle ned røykgasser og redusere sannsynligheten for brannspredning, står det.

Lang slukketid

En brann i elbiler parkert innendørs kan, som følge av lang slukketid, medføre at bygningen blir utsatt for en større brannpåkjenning enn den er dimensjonert for. En brann i bil med diesel eller bensin slukkes normalt på fem minutter, mens elbiler og hybridbiler tar mellom en halv og en hel time.