Dagens Næringsliv kobler programendringene til at hovedsponsor Cisco har trukket seg etter over ti år.

— Vi har jobbet kontinuerlig i 20 år for å sikre økonomien i konserten. Det gikk lenge forholdsvis bra, fordi vi hadde Cisco som fornyet år etter år. Det har i mange år vært den sponsoren som har betalt mest, så da de trakk seg ut, oppsto et stort hull. Nå har vi en minimumsfinansiering, sier direktør Geir Lundestad i Det Norske Nobelinstitutt til avisen.

Dag Hvaring i Eyeworks Dinamo, som er mediekontakt for Nobelkonserten, sier økonomien ikke er grunnen til at årets konsertprogram er lagt om. Det er derimot gjort for å tilpasse seg det internasjonale fjernsynsmarkedet.

— En 90 minutters konsert uten pause er bedre tilpasset TV-kanalenes behov, noe vi ser den umiddelbare effekten av, forklarer Hvaring.

Årets fredspriskonsert holdes i Oslo Spektrum på onsdag og varer i år i 90 minutter, mot over to timer tidligere år. Mens det tidligere har vært ti-elleve artister, er det i år bare åtte. (©NTB)