Planene ble lagt fram i statsråd fredag. Utbyggingen av Ryfastprosjektet vil bety en ny tid for både Nord-Jæren og Ryfylke, mener samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

— Fastlandssambandet gir nye muligheter for bosetting og næringsliv i Ryfylke. Samtidig vil Ryfast lette presset på Nord-Jæren og Stavanger, sier Kleppa.

I forslaget fra regjeringen legges det opp til anleggsstart i november 2012 og åpning av sambandet for trafikk i løpet av 2018. Da vil også ferjesambandene på strekningene Lauvvik- Oanes og Stavanger- Tau bli lagt ned.

Utbyggingen inkluderer to undersjøiske tunneler med to kjørefelt i hver retning. På E39 mellom Stavanger og Hundvåg vil tunnelen bli 5,7 kilometer lang, og på strekningen mellom Hundvåg og Solbakk i Strand kommune 14,3 kilometer lang.

Kombinert med prosjektet E39 Eiganestunnelen vil dette bety et ferjefritt veisamband mellom Nord-Jæren og Ryfylke. (©NTB)