Teslas SUV, Model X, ser ut som en Model S på bakepulver. Den er høyere, lengre og bredere, og klokker inn på nær 2,5 tonn, noen hundre kilo over den fra før av temmelig digre personbilen.

Dette skulle under normale omstendigheter gjort bilen til en litt dorsk sak. Men som vi har lært oss å forstå, Tesla leverer ikke biler som forholder seg til det vi trodde vi visste om biler.

Kraften de henter ut av batteriene er så umiddelbar og så intens at det kun er noen få superbiler som vil holde følge ut av et lyskryss, med det som altså er en SUV med betydelig vekt.

Ingen Mercedes-AMG modeller kan matche Tesla Model X P90D med «Ludicrous-funksjonen». Du må fiske frem en av de aller sprekeste Porschene for å ha en sjanse.

At det kanskje ikke er så matnyttig at en bil kan nå hundre på 3,4 sekunder er nå så, men det er et ganske så fremtredende element i en Model X. For det gir en følelse av at bilen er på et helt annet plan enn noe annet på markedet i dag.

VOLVO XC90:

GJØR DØREN HØY: Falkevingedørene er spektakulære, og ganske funksjonelle. Adkomsten til baksetene blir god, og dørene har sensorer som skal gjøre at de ikke smeller inn i omgivelsene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Svisj!

Man skal huske på at dette skjer så å si uten en lyd fra motoren, mens en Porsche vil gi fra seg et voldsomt brøl som gjør at sansene oppfatter at noe er på gang. I Model X er det svisj, så er vi i hundre.

Den er også så langt unna det man engang ville forbundet med en elbil som det er mulig å tenke seg. Model X er så definitivt ikke en småbil eller mikrobil med kanskje ti mils rekkevidde. Det er en langturbil, som klarer drøyt 40 mil mellom hver lading.

Det vil si at man egentlig kommer hvor man vil. For Teslas hurtigladere er nå satt opp med en slik tetthet over store deler av hovedveinettet at man med en kaffepause her og der, kan kjøre nær sagt hvor som helst uten å kjenne på rekkeviddeangsten.

VERDENS STØRSTE: Ved Nebbenes langs E6 er verdens største hurtigladestasjon. Her er det 20 Superladere, som er plassert slik at man kan kjøre opp langs dem. Greit hvis du har henger. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Under en ladepause på det nye anlegget ved Nebbenes, langs E6 ved Eidsvoll, kom jeg i prat med en Model S-eier. Det er noe nær religiøst over mange av dem, ganske likt slik det var med Iphone-eiere de første årene.

Og man kan forstå dem. Dette er produkter som snur opp ned på det man er vant til. For en helt fersk aktør skal ikke være i stand til å revolusjonere noe så satt og kostnadskrevende som bilproduksjon. Det er veldig lett å bli fascinert av hva Tesla har fått til.

HENGERFESTE: Model X kan leveres med hengerfeste. Det koster 6.400, og fordrer luftfjæring. Med 20-tommers hjul kan bilen trekke 2250 kilo, 1580 kilo med 22-tommers hjul. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Humor

Så kan man le litt av hvorfor i alle dager Tesla har valgt falkevingedører til baksetene. De er uendelig mye mer kompliserte å bygge enn en konvensjonell dør.

Men det er bare sånn det er, akkurat som at berserkknappen, som gir bilen de koko-ytelsene, heter «Ludicrous» og at klimaanlegget har nivået «Bioweapon Defense Mode». Det er rett og slett utenkelig at en stor, tysk, bilprodusent ville gjort noe slikt.

RAD PÅ RAD: Bilen her har seks seter i tre rader, det gir veldig god plass mellom setene. Den finnes også som fem- og syvseter. Pristillegget for seks er 24.000, syv koster 34.000 kroner. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Det blir aldri en billig bil

Men dørene fungerer fint de. Tilgangen bak er veldig god, og origamien i konstruksjonen gjør at man kan stå tett inntil en vegg og likevel få dem opp. Utgaven her har seks seter fordelt over tre rader og gir baksetepassasjerene en solid følelse av business-class.

På mange felt er dette en genial bil, men det er noen rammevilkår som må være til stede for at det skal fungere. Økonomi, for eksempel. Skal man ha versjonene med stor batteripakke runder man millionen. Klarer man seg uten «Ludicrous» og «Performance», blir det noen hundretusener billigere, men det blir aldri noen billig bil.

BAKKEKLARING: Luftfjæringer er inkludert på de sprekeste utgavene. Bakkeklaringen på P90D er 19 centimeter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Ikke så pen

Bilen bør kunne lades hjemme, og selvsagt er det ikke noen optimal bybil med sine vel fem meter i lengde. Selve interiøret føles heller ikke helt som en del av de andre premiummerkene. Den digre skjermen har glimrende grafikk, men med nær sagt alle funksjoner samlet der, må man veive ganske mye med pekefingeren over skjermen mens man kjører, noe som er litt krøkkete.

MIDTKONSOLL: Tidligere hadde ikke Teslas biler noen midtkonsoll, nå er dette tilgjengelig både i Model X og Model S. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Det er vel også lov å hinte om at det ikke akkurat er en rullende skjønnhet, og det vil nok være en god idé å børste skikkelig av taket når snøen har falt og falkevingedøren skal opp.

VARIANTER: Minste batteripakke til Model X er 60 kWh. Den starter på 663.000 kroner og har en oppgitt rekkevidde på 355 kilometer. I tillegg finnes nå 75D, 90D og P100D. Alle har firehjulstrekk. Foto: Morten Abrahamsen / NTB Tema

Disse tingene tar dog ikke vekk at det er en bil som er dypt fascinerende, og i en helt annen liga enn andre svære SUV-er, på nær sagt alle måter. Ikke så verst av et firma som for drøyt tre år siden kun laget én todørs sportsbil, basert på en Lotus.

Tesla-gründeren vil ta oss til Mars!

Bilinteressert? Sjekk disse sakene