Dersom du følger Cristiano Ronaldo (30) i sosiale medier, har du kanskje lagt merke til at Real Madrid-stjernen i det siste har lagt ut stadig flere meldinger med reklameinnhold.

Det er langt fra gratis, opplyser Opendorse, et selskap som spesialiserer seg på sosiale medier, i en ny rapport, gjengitt av blant andre sportsavisen AS.

Selskapet har nemlig kommet frem til at Ronaldo i gjennomsnitt får hele 230.000 euro (rundt 2,1 millioner kroner) fra sine sponsorer for hver Twitter-melding med et reklamebudskap.

LeBron James håver også inn gjennom sosiale medier. Her er James i aksjon for Cleveland Cavaliers i kamp seks av NBA-finalene mot Golden State Warrios i juni. James og kompani tapte finaleserien. Foto: REUTERS

Det skal innebære at ingen andre idrettsutøvere tjener mer på sosiale medier enn nettopp Ronaldo.Et eksempel på et slik budskap er en melding Ronaldo la ut 1. september, der han anbefalte følgerne sine å reise til Madeira, der han selv kommer fra. Det er uklart hva de økomomiske motivene bak denne Twitter-meldingen var.

Ronaldo legger også ut bilder av pokersjetonger og klesplagg som åpenbart er reklame.

Ronaldo har en hel bråte med sponsorer, og det mangler heller ikke på følgere for portugiseren. På Twitter har Real Madrid-stjernen rundt 38 millioner følgere, på Instagram har han om lag 29 millioner, mens det er over 106 millioner brukere som liker ham på Facebook.

Det gjør det naturligvis svært lukrativt for sponsorer å bli nevnt av Ronaldo i sosiale medier.

Basketstjerne på andreplass

Ifølge rapporten til Opendorse er det basketstjernen LeBron James som tjener nest mest pr. Twitter-melding. Cleveland Cavaliers-frontfiguren skal håve inn rundt 126.000 euro (rundt 1 million kroner) pr. melding.

Det er ikke nødvendigvis uproblematisk for kjendiser å legge ut reklameinnhold i sosiale medier. I sommer fikk norske bloggere krass kritikk for å legge ut bilder uten å påpeke at det er reklame.

Forbrukerombudet mente nemlig at bloggere begår lovbrudd dersom slike bilder ikke merkes.

— Vi vurderte sterkt å benytte oss av sanksjoner denne gangen, i form av for eksempel bøter, sa forbrukerombud Gry Nergård til Aftenposten.

Bloggerne slapp imidlertid unna med en advarsel.

Engasjerer seg i flyktningekrisen

I Twitter-meldingene til Cristiano Ronaldo blir det sjelden presisert om et bilde er reklame eller ikke. Det ville trolig vært problematisk om fotballstjernen holdt til i Norge.

Det hører med til historien at Ronaldo også bruker sosiale medier til å promotere veldedige formål. Blant annet har han lagt ut bilder for å minne om jordskjelvkatastrofen i Nepal og flyktningekrisen som preger verden i disse dager.

De siste dagene har Ronaldo lagt ut flere bilder av sine portugisiske lagkamerater i sosiale medier. Angriperen er nemlig på landslagssamling for øyeblikket.

Mandag spiller Portugal en EM-kvalifiseringskamp mot Albania i Tirana.

Fascinert av Ronaldo? Da anbefaler vi disse sakene om fotballstjernen: