TV 2 AS og Bonnier-selskapet C More Entertainment AB er blitt enige om at TV 2 overtar den norske delen av C More Sport og inngår en langsiktig og eksklusiv avtale om salg og markedsføring av C More Film i Norge.

Alle C More Norges rettigheter innen sport inkluderes i handelen.

Må godkjennes

Overtakelsen må godkjennes av Konkurransetilsynet. Inntil godkjennelse foreligger vil TV 2 og C More opprettholde sine uavhengige salg av film— og sportsprodukter som tidligere.

Hele den norske eliteserien i fotball kommer nå tilbake på TV 2 hvis overtakelsen godkjennes.

— Vi er glad for at TV 2 igjen får muligheten til å tilby det norske folk alle kampene i Tippeligaen, sier Olav T. Sandnes, administrerende direktør i TV 2. Han varsler i en pressemelding at TV 2 ønsker å bidra til et nytt løft for norsk fotball, og vil utvide og ytterligere satse på den redaksjonelle dekningen av fotballen når TV 2 nå kan presentere et komplett tilbud fra eliteserien.

— Vi ser frem til et tett og konstruktivt samarbeid med norsk fotball både på klubb- og forbundsnivå. Ved at alle kampene samles hos TV 2 kan vi utvikle samarbeidet og produktet videre og gi alle tilhengerne som følger fotballen og som ser frem til Tippeliga-starten i april et enda bedre samlet tilbud, sier Sandnes.

TV Norge frykter dominans

TV Norge-sjef Harald Strømme har ifølge VG allerede vært i møte med Konkurransetilsynet i håp om å stoppe TV 2-kjøpet.

— Et sammenslått TV 2 og C More vil bli helt dominerende i betal-tv-markedet, og hvis de får anledning til å skape et monopol på Premier League og Tippeligaen, får de en forhandlingsmakt som i realiteten setter markedsmekanismene ut av spill. Det vil både forbrukerne og rettighetshaverne tape på, sier Strømme til VG.

Hva konkret avtalen har å si for de norske seerne er vanskelig å si. Da Sandnes ble intervjuet på TV 2 Nyhetskanalen mandag formiddag sa han at man foreløpig ikke hadde sett på fordeling av kampene.

Men han kunne love "et sterkt TV 2-preg over Tippeligaen de neste to sesongene".

I en pressemelding fra C More kommer det frem at C Mores sportsrettigheter, sportskanaler og strømmetjenesten C Sports vil overdras og tilbys i regi av TV 2. ## - Ingen kortsiktig forskjell

C Mores film- og serietilbud vil fortsatt tilbys under merkevaren C More, og TV 2 får ansvaret for markedsføring og salg gjennom en langsiktig samarbeidsavtale.

TV 2 overtar alle forpliktelser C More Norge har i det norske markedet. Det betyr at alle C Mores kunder hos de norske tv-distributørene vil kunne videreføre sine abonnementer på uendrede vilkår.

Da Aftenposten snakket med TV 2s rettighetssjef Bjørn Taalesen mandag formiddag var det flere spørsmål som ikke kunne besvares.

— Den vanlige seeren kommer ikke til å merke noen kortsiktig forskjell, sier Taalesen.

— Har man betalt et årsabonnement på C More kommer det fortsatt til å gjelde. Inntil Konkurransetilsynet har sagt sitt er man mer eller mindre handlingslammet, fortsetter han.

- Ingen planer om prisøkning

Nyhets- og sportsredaktør i TV 2, Jan Ove Årsæther, sier til NTB at planen er å samle alt innholdet på en plass digitalt.

— Det overordnede målet er å gjøre dette så enkelt og brukervennlig som mulig slik at brukerne finner alt på én og samme plass. Det vil ta litt tid, både med tanke på rettigheter og tekniske utfordringer, sier Årsæther.

— Vi kan for eksempel endre på det faktum at hovedkampene ikke har gått på en stor åpen kanal de siste årene. Det har vært med på å forme interessen og engasjementet rundt norsk fotball. C More har ikke hatt en stor søsterkanal, mens vi har mange store kanaler. Vi kan dermed bygge et produkt med flere toppoppgjør og flere studiosendinger, sier Årsæther.

Til tross for at TV 2 har et langt større tilbud, er det ifølge Årsæther ikke fare for at det vil merkes på lommeboka for TV-seeren.

– Vi har ingen planer om prisøkning, sier han.

Et globalt marked

De ansatte i C More Norge overføres til TV 2s organisasjon.

Manfred Aronsson i nordiske C More Entertainment AB sier dette:

— Samarbeidet mellom C More og TV 2 i Norge vil skape bedre forutsetninger for en bærekraftig løsning i et konkurranseutsatt medie- og tv-marked i stor forandring. Et marked som ikke lenger bare er nasjonalt eller nordisk, men stadig mer globalt. Avtalen og samarbeidet fører til at det nå blir enklere for norske forbrukere å oppdage C Mores sterke premiumprodukt, sier Aronsson.

C More Sport i Norge besitter rettigheter for seks av åtte kamper fra eliteserien, samt internasjonale rettigheter innen fotball, ishockey, tennis, golf, motorsport, riding og ekstremsport.

  • C More, som den gang het Canal Plus, kjøpte fotballrettighetene uten budrunde i 2011 for 1,2 milliarder kroner.