Nattarbeid er særlig utbredt i helsesektoren, transportbransjen og industrien. Men stadig flere i alle yrkesgrupper jobber til ulike tider på døgnet. Foto: Wiik, Eirill

Les også:

  • Solgte "vinopplevelse" i matpausen

  • Bakeri overvåket ansatte med skjult kamera

  • Håndverk gir mindre stress

De sitter alene bak rattet i et varmt førersete. Veien dysser dem fremover i det monotone mørket. For mange yrkessjåfører er dette en vanlig arbeidsøkt, men inne i kroppen foregår det hver natt en biologisk kamp mot søvnen.

For ingenting kan snu på det faktum at vi er skapt for å sove på natten, og være våkne på dagen, i følge den svenske søvnforskeren Torbjørn Åkerstedt ved Karolinska Institutet.

Han har forsket på søvn og søvnproblemer i flere år og mener nattarbeid ikke tas nok på alvor.

EEG-målinger

I et studium der han målte EEG-aktiviteten, det vil si en nevrofysiologisk måling og registrering av hjernens elektriske aktivitet, hos yrkessjåfører og industriarbeidere på nattestid kom det frem at risikoen for å sovne er størst mellom klokken fire og seks om morgenen.

— På denne tiden reduseres stoffskiftet i kroppen, noe som gjør at man er ekstra trøtt. Dessuten har nattarbeiderne vært våkne lenge. Til sammen fører det til en ekstrem søvndrift i kroppen, sier Åkerstedt til Aftenposten.

Dessverre går mange arbeidsgivere rundt loven, og nattarbeidere får for kort hvile mellom skiftene. Nattarbeid tas ikke på alvor.

Torbjørn Åkerstedt

Størst risiko med lav aktivitet

Det er kjent at nattarbeid har flere negative konsekvenser, som risiko for ulykker og helseplager. Åkerstedt anslår at hver fjerde nattarbeider vil sovne i løpet av vakten sin hvis ikke arbeidet er aktivt nok.

- Flere studier tyder på at rundt 25 prosent av nattarbeidere vil sovne på nattvakten sin. Risikoen er større jo mindre aktiv man er på jobb. Derfor anbefales det å røre på seg hvis man har mulighet til det, sier Åkerstedt.

Flere jobber på natten

Forskeren peker på at det tradisjonelt har vært yrkessjåfører og industriarbeidere som har jobbet mest på natten, men at det nå kommer stadig flere yrkesgrupper.

— Ansatte i helsesektoren jobber jo på natten, og flere butikker enn før har nattåpent. Det er også blitt vanligere med nattarbeid i internasjonale selskaper, som har kontakt med ansatte på andre siden av jordkloden, sier Åkerstedt.

Det er ikke tvil om at arbeidsgivere tar for lett på arbeidstiden og hviletidsbestemmelsene.

Trine Lise Sundnes i LO

- Går rundt loven

Han mener man trenger minst 14 timer på å komme seg mellom to nattevakter.

- Selv om man sover kortere på dagtid etter en nattevakt, trenger man å hente seg inn i igjen, sove, spise, kanskje trene litt. Men dessverre går mange arbeidsgivere rundt loven, og nattarbeidere får for kort hvile mellom skiftene. Nattarbeid tas ikke på alvor, sier Åkerstedt.

- Tar for lett på bestemmelsene

Førstesekretær Trine Lise Sundnes i LO sier det hele tiden er press på arbeidstidsbestemmelsene.

— Det er ikke tvil om at arbeidsgivere tar for lett på arbeidstiden og hviletidsbestemmelsene. Det innebærer helt åpenbart større risiko hvis man presser ned hviletiden. Loven sier at man minst skal ha 11 timer hvile mellom nattskift, men den åpner for at man kan avtale kortere hviletid i tariffavtalen, sier Sundnes.

Hun sier at LO hele tiden jobber for å hegne om regelverket som finnes og informerer om risikoen med nattarbeid.