Aftenposten skrev tirsdag om evalueringssystemet som guvernør Andrew Cuomo vil innføre i delstaten New York.

Gjør elevene det bra i standardiserte tester, kan læreren vente seg et lønnshopp. Gjør de det dårlig to år på rad, risikerer læreren sparken.

I Skole-Norge er spesielt Oslo kjent for mål— og resultatstyring. For eksempel ble rektorene tidligere vurdert på en skala fra en til fem på 42 ulike punkter, blant annet resultater på nasjonale prøver og omfang av mobbing. Men New York-systemet er neppe aktuelt å innføre i Oslo.

— Elevenes resultater styrer ikke lærerlønnen i Oslo. Det systemet som innføres i New York bygger på andre prinsipper enn de som gjelder i norsk arbeidsliv, skriver direktør Astrid Søgnen i Utdanningsetaten i en e-post. Hun understreker at lønnssystemet fastsettes av kommunen sentralt etter forhandlinger med organisasjonene.

Kan få 20.000 kroner

Men også i Oslo kan lærere få lønnsøkning ut fra hvilke resultater de oppnår. Personlige lønnstillegg for lærere og ledere i skolen kan fremforhandles på bakgrunn av fem kriterier. Ett av disse kriteriene heter "mål og resultat".

"Resultatutvikling over tid som fremkommer av eksamensresultater, Elevundersøkelsen, nasjonale prøver, innsats og resultater i prosjekter og lignende kan være en del av vurderingsgrunnlaget for lærere og ledere", skriver Søgnen.

Et personlig tillegg, fastsatt gjennom lokale forhandlinger, er gjerne 1–2 lønnstrinn tilsvarende 10–20.000 kroner, ifølge Utdanningsetaten.

Utdanningsetaten foreslår hvem de ønsker skal få lønnsøkning. Lærernes organisasjoner foreslår sine kandidater. Så forhandler de.

- Mange får tilllegg helt uavhengig av resultater

Søgnen understreker at resultater fra nasjonale prøver ikke er et eget kriterium for lønnsøkning. Men det kan altså spille inn.

— En dyktig lærer som over tid oppnår gode resultater, har en viktig fagkompetanse og som skolen gjerne vil beholde, kan selvfølgelig bli foreslått fra skolenes side i et lokalt lønnsoppgjør, sier hun.

- Hvor avgjørende er lærernes resultater for om de får lønnsøkning?

— Det kan være et element, men mange får lønnstillegg helt uavhengig av resultater, sier Utdanningsforbundets leder i Oslo Terje Vilno.

— Skolen er en kollektiv organisasjon. Hvis en bare legger resultater til grunn, vil en lærer med svake elever være sjanseløs til å få økt lønn, tilføyer han.