Det er foreningens visepresident, sørafrikanske Fanie Coetzee, som i et brev til alle forbundets medlemsorganisasjoner rundt om i verden ber alle avstå fra å hjelpe Norwegian med å få leid fly og mannskap.

— Antallet piloter uten fast ansettelse i et flyselskap er økende, og Norwegian utnytter dette med å sende piloter på løse kontrakter inn i konfliktområdet Skandinavia. Selv om Norwegian Pilot Union ikke er en medlemsorganisasjon har flere av deres piloter valgt å være medlemmer hos Norsk Flygerforbund, skriver Coetzze i et brev som er sendt alle verdens medlemsorganisasjoner.

Fanie Coetzee, IFALPA. Foto: Privat

Konfliktrammede Norwegian har de senere dagene leid inn fly fra flere utenlandske aktører for å klare å holde i gang deler av sitt europeiske nettverk. Det har bl.a. vært leid inn fly fra Danmark og Portugal, noe som har provosert de streikende pilotene kraftig.

Har provosert de ansatte kraftig

Den løsningen Norwegian har lagt seg på har av Parat og Norwegian Pilot Union blitt karakterisert som streikebryteri. Dette har Norwegian avvist.

Nå får de to norske organisasjonene hjelp fra utlandet, og det er ikke hvem som helst som nå kaster seg inn i konflikten. Svært stor andel av verdens piloter er organisasjonsmessig tilknyttet IFALPA gjennom sine fagforbund. I Norge er det Norsk Flygerforbund, som medlemmene av Norwegian Pilot Union ikke er tilknyttet.

Likevel ba Norsk Flygerforbund om hjelp fra IFALPA tidligere denne uken, en organisasjon som har rundt 100.000 medlemmer globalt. Nå foreligger svaret fra hovedkontoret i Canada, og er den hjelpen Flygerforbundet har bedt om:

— Synd, mener Norwegian

Visepresident Fanie Coetzee ber om at alle medlemmer avstår fra å hjelpe Norwegian med å få leid inn fly på såkalt «wet lease»-basis, det vil si fly med fullt mannskap. Organisasjonen ber dessuten om at medlemsorganisasjonene heller ikke hjelper Norwegian på noen annen måte, for eksempel ved å bistå ved rekruttering eller trening.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian bekrefter at selskapet stadig leier inn fly i konflikten:

— Vi leier inn både fly og mannskap, for å gi våre kunder muligheten til å komme seg på dit de skal. Det skulle bare mangle. Vi er dessuten forpliktet, i henhold til EUs regelverk for passasjerrettigheter, å tilby de reisende et alternativ. Vi registrerer at fagforeningene fortsetter å ignorere kundene og det synes vi er synd, sier han til Aftenposten.

Flygerforbundet: - Ingen medlemmer vil hjelpe Kjos

Petter Førde, Norsk Flygerforbund.

Petter Førde, som er leder i Norsk Flygerforbund, sier at det er meget sjelden IFALPA går til det skritt å sende ut en oppfordring slik som er gjort i Norwegian-saken. — Norwegian kan si hva de vil, men vi mener at dette er tindrende klart streikebryteri, som vi vil bruke alle muligheter til å stanse. At det går en oppfordring til alle verdens piloter om å avstå fra å hjelpe Norwegian i en konflikt med sine ansatte, er vi veldig glad for. Nå vil ikke en eneste pilot, som har tilknytning til IFALPAs medlemsorganisasjoner, ta jobb som kan hjelpe Norwegian, sier Førde.

Han legger til at mange piloter, som jobber for selskap som leier ut fly og mannskap, ikke er organisert og derfor vanskelig å få til å rette seg etter en henstilling om å ikke hjelpe Norwegian så lenge det er streik blant deres piloter.

Kan bli utvidet sympatistreik i Danmark

I Danmark har de sikkerhetsansatte ved flyplassene allerede varslet sympatistreik, og torsdag kveld gikk dansk LO ut med en møteinnkallelse for å drøfte om flere forbund skal streike i sympati med pilotene i Norwegian.