Dagligvarekjeden har brukt resultatet fra pristester som grunnlag for reklame der de hevder å ha «Norges laveste priser», men testene er for begrenset til at Rema kan påstå dette, skriverNettavisen.

Ett av problemene er at testene er geografisk begrenset, mens reklamen har vært brukt i riksdekkende medier. I tillegg er vareutvalget for lite til at kjeden kan bruke resultatene til å kalle seg billigst, skriver Forbrukerombudet i et brev.

– Vi har fokusert på å gi forbrukerne lavest mulig priser, og at kundene bør få informasjon om hvor de normalt kan få de laveste prisene, skriver Remas kommunikasjonssjef Marianne Moen i en epost.

– Vi har nå valgt å omformulere enkelte deler av markedsføringen etter dialog med Forbrukerombudet, heter det videre.

Nettavisen skriver at det har kommet flere klager på annonsene. NorgesGruppens konserndirektør Per Roskifte sier de er opptatt av at spillereglene skal følges, mens Coop mener forbrukerne har blitt villedet.

– Vi klaget fordi vi mener Rema 1000 kom med påstander som er bygd på uriktige premisser. Vi heier på prissammenligninger og lave priser, men da må markedsføringen gjøres på en rettferdig måte, sier kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop.