Det har vært satt søkelys på mobbing og sviktende læringsmiljø, og barns ulike utfordringer i skolehverdagen. Søgne Høyre er fra flere hold blitt utfordret på temaet. Vi har registrert at politiske beslutninger om barns skolehverdag, i noen tilfeller ikke har gitt resultater slik Opplæringsloven forutsetter. Det vil si retten til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring for alle elever.

Inkluderende læringsmiljø

Skolen skal ha et godt og inkluderende læringsmiljø der det stilles krav til aktiv forebygging og oppfølging der noe har gått galt. Denne visjonen er alle som har sitt arbeid i skolen er kjent med, og innebærer tilrettelagt læring for alle barn; både for de flinke, for barn med nedsatt funksjonsevne og for barn som sliter med en tilpasning i skolemiljøet. Vi sitter imidlertid igjen med et bilde av Søgneskolen som gir et godt hovedinntrykk. På tross av dette opplever vi nye mobbesaker og pårørendes beslutning om skoleflytting. Dette gir grunn til refleksjon og krav om handling fra kommunens politiske og administrative ledelse. Det er et spørsmål om å sikre barn en god hverdag i skolen i samsvar med alminnelig folkeskikk, slik loven krever.

Det er et spørsmål om å sikre barn en god hverdag i skolen i samsvar med alminnelig folkeskikk...

Som politikerne må vi også ta dette innover oss og være dristige nok til å stille spørsmål om ikke strukturelle forhold og budsjettvedtak har bidratt til dagens situasjon. Krevende utfordringer får sine topper gjennom skoleåret, mens budsjettvedtak ligger fast. Melder fagetatene et varsko? Er det lett å få gjennomslag for tilleggsbevilgninger? Er det lagt tilstrekkelig til rette for lærernes etter— og videreutdanning, som kan gi den nødvendige dybdekunnskap for å forstå barns ulike adferdsforstyrrelser? Kompetanse som innebærer kunnskap, innsikt og klokskap må være til stede for en god dialog og et godt resultat mellom skolen og pårørende. Skolen må være tydelig og oppriktig overfor foreldre i sitt samarbeid om hvordan skolehverdagen fungerer, og om hvordan eleven blir ivaretatt. Vedtak må følges opp med en forpliktende handling.

En skole for alle

Med den erfaring vi har om mobbing og andre utfordringer i skolen, har Søgne Høyre utarbeidet sitt program med den hensikt å skape en skole for alle i et godt læringsmiljø. Et program som skal brukes aktivt i ulike politiske organer i tiden fremover.

Målet for møtet med skolen er at elever og foreldre skal få en god opplevelse fra første dag i møtet med skolen.

Skal den offentlige skolen beholde sine fortrinn og forbli en skole for alle, er det et godt utgangspunkt å ta lærdom av hva andre lykkes med. Utvidede erfaringer gjennom samhandling på tvers av kommuner og med private skoler er en viktig kilde som skaper en verdifull tilleggskompetanse når man står over krevende utfordringer.

Vi har i Søgne kommune muligheter til å se og lære av meget positive resultater i private skoler som Samfundet og Oasen driver. Der har man blant annet lykkes godt med reduksjon i klassestørrelser og lar elever som er innvilget særtiltak i opplæringen få beholde tilskuddet som øremerkede tiltak. Er enklere for private skoler å iverksette slike tiltak?

Målet for møtet med skolen er at elever og foreldre skal få en god opplevelse fra første dag i møtet med skolen. Det er dette som skal farge holdningen i hverdagen og være det grunnskolen strekker seg etter. Det er velkjent at en elev må føle trygghet og trivsel for å kunne lære. Dette er jo også skolens visjon, som Høyre i Søgne vil skal være virkelig - for alle!