LEIRVIK: – I samtaler pilotene har gitt, har de forklart uavhengig av hverandre, at de gjentatte ganger hadde forsøkt å aktivere spoilerne, men uten resultat, sier konstituert direktør i Statens havarikommisjon for transport, Grete Myhre, til NTB.

Havarikommisjonen vil i løpet av de nærmeste dagene og ukene prøve å få verifisert pilotenes forklaring på hvorfor den påkrevde bremseeffekten uteble da Atlantic Airways-flyet skulle lande på Stord Lufthavn 10. oktober. Resultatet var at flyet gikk ut av rullebanen og ned en skrent, før det tok fyr.

– Vi håper å få pilotenes forklaring bekreftet på taleregistratoren som er til undersøkelse i Florida, på ferdskriveren eller fra videre undersøkelser av de utbrente spoilerne, sier Myhre.

Spoilerne løste seg ikke ut

Spoilerne skal redusere løftet fra vingene, noe som er viktig for å oppnå god bremseeffekt. Men vitneutsagn, vrakrester og ferdskriver viser at disse spoilerne ikke felte seg ut etter landing. Slike spoilere aktiveres vanligvis manuelt av pilotene, opplyser Statens havarikommisjon for transport i en pressemelding. Det skal normalt være indikatorlys som viser at spoilernes to uavhengige system fungerer. Men i dette tilfellet kom ikke lysene på som forventet.

Fire mennesker omkom, mens tolv kom seg ut i tide i flyulykken på Stord tirsdag i forrige uke.

Kombinasjonen av gjenværende løft fra vingene og lett fuktig rullebane førte til at det dannet seg vanndamp under hovedhjulene. Det førte til at den påkrevde bremseeffekten uteble. Besetningen fant det ikke forsvarlig å avbryte landingen, og i et siste forsøk på å stoppe, la de flyet inn i skrens mot venstre, ifølge pressemeldingen.