Edvard Haugland startet yrkeskarrieren med fagbrev som snekker. Men bil har det dreid seg om i mesteparten av 45-åringens liv.

— Jeg hjalp til med klargjøring av biler fra Mazda, Ford, K. Sørensen og Balchen på den gamle stasjonen pappa hadde på Østerveien. Der fikk jeg kjennskap til de første bilene. De første Subaru-ene ble solgtfra dagens Esso-stasjon da vi holdt på å med byggetrinn 1 på Oddemarka Auto tidlig på 80-tallet, forteller Haugland.

Subaru

Siden 1998 har det dreid seg om Subaru for mannen som både er eier, salgssjef og daglig leder i det lille bilfirmaet. Da overtok han agenturet for de japanske, firehjulsdrevne bilene, startet forsiktig med to mekanikere og hadde selv hånd om delelager og salg.

Med et bilmerke som selger under 100 nye biler i året i Kristiansand, har det vært en kontrollert utvikling til dagens drift med fire mekanikere og totalt åtte ansatte.

Les også:

Knust budsjettmål

Tilbake til dagsformen: — 2015 blir faktisk det beste året vi har hatt, sier Subaru-selgeren og konstaterer at de har oppnådd salgsmålet fra importør på 95 salgsmeldte biler, opp fra 65 i 2014. — Så har vi knust budsjettmålene fra Subaru Norge når det gjelder uttak av deler og tilleggsutstyr, og solgt mange flere timer på verkstedet enn i fjor, sier en fornøyd bilforhandler som ikke angrer på at han hoppet over fra snekkerjobb i Oslo til bilsalg i Kristiansand.

Og som skryter av flotte ansatte og gir dem mye av æren for gode resultater.

- Vi er avhengige av at produsenten Subaru hele tiden leverer nye produkter for å henge med i konkurransen. Nye Subaru Outback har gitt et pent løft i 2015, forteller Edvard Haugland. Foto: Tor Mjaaland

Ønsker snø

Skulle han komme med et forsinket juleønske, måtte det være en god og lang vinterperiode med mye snø og glatt føre.

— Subaru er jo vinterbilen fremfor noen med permanent firehjulstrekk, slår Haugland fast og nevner kjapt at det er stor forskjell på de forskjellige firehjulstrekksystemene. Uten at han vil si noe negativt om enkelte av konkurrentene.

En viktig grunn til at Haugland og Oddemarka Auto har lagt et godt år bak seg er nye Subaru Outback.

— Sammen med god drahjelp fra Forester som fikk dieselmotor med automatgir og en svært velutstyrt jubileumsutgave av Subaru XV, fikk vi et flott løft i 2015, konstaterer Haugland.

Som også har erfart at i dagens tøffe konkurranse der bilfabrikkene lanserer nye modeller fortløpende, er de avhengig av at også Subaru fornyer og forbedrer modellene for å henge med i kappløpet.

Ikke Sørlandsparken

Haugland har valgt å holde seg unna «bilbyen» i Sørlandsparken.

— Tror vi hadde knekt nakken om vi hadde havnet der. Her i Østre Ringvei er vi sentralt plassert, og det er enkelt for kundene når de skal levere bilen til service, mener Subaru-mannen som er trygg på at det alltid vil være behov for bilverksted og bilforhandler på Lund.

Blant annet sett i lys av de store utbyggingsplanene på Marvikssletta.

Les også:

Vurderer utbygging

Og om minstemann på bilforhandlerlaget skulle ønske å bli litt større, så er muligheten der. Han har sikret seg nabotomta, og starter 2016 med å vurdere en utbygging.

— Ikke minst på verkstedsiden trenger vi mer plass, sier 45-åringen med en far Borgar som har drevet Esso-stasjonen vegg i vegg og blant annet vært sentral i ledelsen av Start.

Og sønnen, som er ivrig Start-fan tyr gjerne til fotballspråket når han skal beskrive året 2015:

— Stang inn for Oddemarka Auto, konstaterer Edvard Haugland som har god tro på at bilåret 2016 også skal bli hyggelig for minstemann i klassen.

Bil bedre enn eiendom

Det dreier seg ikke bare om bil for Edvard Haugland. Subaru kombineres nemlig med utleie av leiligheter.

— Veldig greit med leilighetene i andre etasje, sier bilforhandleren som åpenbart har fått til en vellykket kombinasjon mellom bil og eiendom. Med 16 hybelleiligheter på rundt 35 kvadratmeter, hovedsakelig utleid til studenter, har selskapet Haugland Eiendom et godt fundament.

— Men bildriften gikk bedre enn eiendom i 2015, konstaterer Edvard Haugland, som tror den sentrale beliggenheten ikke langt unna universitetet er viktig på utleiemarkedet.

Og blir det utbygging av lokalene for å skaffe mer verkstedplass, blir det også flere leiligheter, regner Haugland med.