OSLO: I dag koster fergebillettene rundt en tusenlapp.

Det er VG som har beregnet bompengekostnadene for en kjøretur fra Kristiansand til Trondheim. Avisen har brukt tall fra Statens vegvesen og kvalitetssikringer gjort ved flere av prosjektene. Men nesten 2.000 kroner er slett ikke avskrekkende for den lange rekken med bompasseringer langs vestlandskysten, mener Høyres Bent Høie.

En snau tusenlapp ekstra

– I dag er det kolonnekjøring 365 dager i året langs E 39. Jeg er ikke i tvil om at vestlendingene, som er vant til å betale for ferger, er villig til å betale ned ny E 39 med bompenger, sier Bent Høie, nestleder i Høyre, til avisen.

I tillegg har Høyre sett på dagens fergekostnader og kommet fram til at det i dag koster rundt 1.000 kroner for en personbil å reise én vei med de sju fergene som i dag er en del av strekningen. For busser og vogntog ender prisen på mellom 3.500 og 5.200 kroner.

– Dette beløpet øker hvert år – og må i utgangspunktet betales til «evig» tid. Dersom vi nå får bruer og tunneler på plass, vil bilistene bare måtte betale bombilletten til investeringene er nedbetalt,skriver partiet.

Ni timer kortere

I tillegg påpeker Høyre at reisetiden blir forkortet med opp mot ni timer dersom hele E 39 blir fergefri. Turen mellom Kristiansand og Trondheim tar nå rundt 20 timer.

Fergefri E 39 er et av de mest omstridte spørsmålene som regjeringen nå vurderer for den kommende tiårsperioden. Tidligere denne uka ble det kjent at Nasjonal transportplan blir utsatt til over påske.