Torsdag morgen legger Norwegian frem regnskap for 2. kvartal i år. Det vil fortelle om den knallharde konkurransesituasjonen selskapet nå er inne i, med et raskt økende antall ruter og stadig prispress på billettene.

Uansett hvordan situasjonen er, er dette nytt for Bjørn Kjos:

Han har fulgt sin egen vekstvisjon i Europa så til de grader at vi i dag kan konstatere at Norwegian ikke lenger har Norge som sitt viktigste marked.

Siste året

Av selskapets tilsammen 417 ruter går 188 ruter enten i, til eller fra Norge, mens 225 av selskapets ruter går utenfor Norge.

— Denne endringen har skjedd i løpet av det siste året, sier kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion i Norwegian.

Selskapet er akkurat nå inne i en kraftig vekst fra sin base på London-flyplassen Gatwick, der Kjos, etter å ha lansert flere nyheter denne uken, kommer opp i 41 ruter. Basen i Madrid ble åpnet for noen uker siden. Derfra ble det straks opprettet åtte nye ruter. Den spanske satsingen vil imidlertid bli størst i Barcelona som i tillegg til europeisk trafikk også vil bli Norwegians neste langdistansebase med nye interkontinentale ruter både til Afrika og Sør-Amerika.

Ferdigvokst i Norge?

I Norwegian er det internasjonal vekst som er hovedstrategien.

Bjørn Kjos' slagmark har hittil vært Europa. I fremtiden blir konkurransen flyttet opp på et høyere nivå og også omfatte nye lavprisruter på kryss og tvers av kloden. De færreste vil gå til og fra norske flyplasser.

— For at Norwegian skal overleve i denne bransjen, må vi konkurrere globalt, og vi må fortsette å vokse internasjonalt. Jeg vil ikke gå så langt som til å si at vi er ferdig med å vokse i Norge, men mesteparten av veksten fremover vil skje internasjonalt, sier Mannion.

Frode Steen. Foto: Jon Hauge

Hovedgrunnen til den kraftige veksten utenfor Norge, sier hun, er de seks basene som er åpnet i Spania. Derfra går det ruter utenfor Skandinavia både til Tyskland, Polen og England. Dessuten satses det stort fra London, der åtte av 96 fly nå har sin hjemmebase.

Svenskene ikke lei seg

Luftfartsanalytiker og professor ved Norges Handelshøyskole, Frode Steen, tror ikke Norwegians satsing ute vil svekke deres stilling på det norske markedet:

— Det viktigste er at de har et godt rutenett. Og selv om de etablerer baser i utlandet, går det ruter derfra til det betalingsvillige og viktige markedet i Norge og Norden. Det er viktig at Norwegian vokser slik de har planlagt, og dette oppfattes nok bra i markedet. Jeg tror ikke svenskene er direkte lei seg for at Ikea har kunnet vokse seg så store utenfor Sverige. De to selskapers prosesser kan godt sammenlignes, sier Steen til Aftenposten.