— I år var juni en god måned, uten noen dødsulykker i Agder. Vi vet likevel at flere velger å legge ut på lengre bilturer i sommerferien, og det øker faren for ulykker, sier Paal Ove Sodefjed, fungerende distriktsleder for Trygg Trafikk i Aust- og Vest-Agder.

Paal Ove Sodefjed, Trygg Trafikk Foto: Trygg Trafikk

Onsdag publiserte Trygg Trafikk tall for omkomne i trafikken for første halvår i 2015. For Agder-fylkene er antall omkomne i år ni personer. Det er like mange som omkom i trafikken i Agder i hele fjor.Juni, juli, og august er de tre mest ulykkesbelastede månedene. Sodefjed er derfor bekymret for hvordan de neste månedene vil utspille seg. Han har ingen god følelse når sommertrafikken tar seg opp for fullt.

— Jeg har vondt i magen. Jeg oppfordrer bilistene til å ta det pent, og til å gjøre bilturen til en del av ferien. Det er bedre å komme for sent fram enn å risikere helsa, oppfordrer distriktslederen.

Færre blir drept

Til tross for at antall drepte i Agder allerede er oppe i det samme tallet som for hele fjor, viser likevel den langsiktige statistikken at antall trafikkulykker har sunket betraktelig de siste årene.

I år 2000 ble til sammen 118 personer drept eller hardt skadet i Agder-fylkene. I fjor var tallet 47. > Jeg har vondt i magen. Jeg oppfordrer bilistene til å ta det pent, og til å gjøre bilturen til en del av ferien.- Det er en fantastisk positiv utvikling, selv om hver enkel dødsulykke er en alvorlig katastrofe, sier Sodefjed.

Sodefjed synes det er veldig bra at antall trafikkulykker i Agder har blitt mer enn halvert de siste fjorten årene. Han håper nå at resten av året vil være forskånet for videre ulykker.

— Hvis vi klarer å unngå at flere blir drept i trafikken i år, vil trenden fortsette den samme veien som før. Vi har hatt en betydelig reduksjon i antall drepte og hardt skadede, til tross for en liten oppgang i år, sier han.

Førerens ansvar

Ifølge tall fra Statens vegvesen mistet 22 færre livet i trafikken på landsbasis i årets første halvår sammenlignet med fjoråret. Ulykkene som krevde flest liv, var møteulykker og utforkjøringer. Seksjonssjef Glenn Solberg sier de hele tiden jobber med å forebygge at slike ulykker skjer.

Nye og bedre veier har ført til færre trafikkulykker. Det mener både Trygg Trafikk og Statens Vegvesen. Foto: Arkiv

— Vi jobber kontinuerlig med trafikksikkerheten. Det har blant annet blitt utbygd flere rundkjøring enn det var før, for å forhindre store kollisjoner slik som i et kryss. I tillegg har vi satt opp midtrabatter på flere strekninger. Det har redusert antall ulykker betraktelig, sier Solberg.Han sier veivesenet gjør det de kan for å gjøre veiene sikre, men legger til at førerne selv har et ansvar.

— Som fører har du et ansvar om å kjøre etter forholdene. Det innebærer å respektere fartsgrensen. Øker du farten, øker du risikoen. Hadde alle kjørt etter forholdene, ville vi nok hatt langt færre ulykker, sier seksjonssjefen.

Skremmende mobilbruk

Sodefjed i Trygg Trafikk tror folk har blitt mer bevisste når de kjører. Han mener samtidig at bedre veier, nye biler og flere politikontroller har sørget for å bedre sikkerheten på veien.

Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk synes mobilbruken i bil er skremmende. Foto: Reidar Kollstad

— Før vi fikk firefeltsvei, omkom flere på strekningen mellom Kristiansand og Grimstad. Mellom Grimstad og Arendal har det blitt satt opp midtrabatt. Dette forhindrer at store møteulykker skjer, sier Sodefjed.Det som på en annen side skremmer distriktslederen er bruken av mobil. Han mener folk har begynt å bruke mobilen til andre ting enn bare å ringe, som for eksempel å sjekke e-posten.

— Folk blir mer uoppmerksomme på det som skjer på veien. Heldigvis har teknologien i bilene utviklet seg, slik at føreren ofte får beskjed hvis det er noe som skjer. Nye biler utgjør helt klart en forskjell. Kjører du en ny bil i dag i forhold til en som er 10 år gammel, er du som regel bedre sikret, sier han.