For kvinner er ulykkesnedgangen fra 2004 til 2011 i underkant av 30 prosent. Det kommer fram i en ny undersøkelse fra Transportøkonomisk institutt (TØI). Undersøkelsen ble gjort for å måle effekten av en ny læreplan for førerkort i 2005, men det er ikke forklaringen på nedgangen.

Forskerne peker i stedet på en generell bedring av trafikksikkerheten, samt at unge menn med nytt førerkort i perioden i mindre grad enn tidligere har egen bil eller kjører bil daglig.

Det har også vært en liten nedgang i gjennomsnittlig kjørelengde og i andelen som kjører bil natt til lørdag og søndag, tidspunkter som er svært ulykkesutsatte.

Unge bilførere med nytt førerkort i 2011-2012 hadde vesentlig mer positive holdninger til trafikksikkerhet, bedre kjøreatferd og lavere ulykkesrisiko de første månedene etter førerprøven enn tilsvarende førere som fikk førerkort i 2004. Selv om hovedgrunnen til den positive trafikksikkerhetsutviklingen skyldes andre ting enn opplæring, er det indikasjoner på at økt omfang av opplæring og mer kjøreerfaring kan ha gitt en viss tilleggseffekt, ifølge TØI. I og med at den nye læreplanen ble innført på samme tidspunkt over hele landet, har det ikke vært mulig å etablere noen kontrollgruppe i studien. Undersøkelsen kan derfor ikke si noe sikkert om effekten av den nye læreplanen. (©NTB)