I hvert fall hvis man skal tro forskningsadjunkt Erik Hansen-Hansen fra Danmarks Designskole og Center for Designforskning, skriver forskning.no.

Han undersøker hvilken rolle designervesker spiller i kulturen vår.

– Når kvinner går med motevesker, henvender de seg mer til andre kvinner enn til menn, konstaterer Hansen-Hansen.

Forskningen hans viser at kvinner går med slike vesker av mange forskjellige årsaker:

*De markerer at hun er kvinne, ikke mann.

*De symboliserer status fordi de blir forbundet med noe luksuriøst og dyrt.

*De symboliserer sex fordi reklame har vent oss til å se moteveskene på vakre, sensuelle modeller.

*De viser at man er noe spesielt, et individ.

*De blir brukt til å oppbevare make-up og andre kvinneting.

Fvn.no gjør oppmerksom på at rekkefølgen på denne opplistningen ikke nødvendigvis er gjort i stigende rekkefølge hensyntatt viktighet. Men det ser unektelig slik ut.

For forskeren har oppgaven vært formidabel, ettersom faktorene som spiller inn, altså hva menn og kvinner føler for vesker, ikke lar seg måle.

– Korte skjørt, undertøy og støvler framhever kvinnekroppen eller modellerer den. De danner derfor potensielt grobunn for en seksuell fetisj. Men det gjør ikke luksusveskene, sier forskeren til forskning.no.

Han peker på at utformingen av annonsene, særlig for designervesker, kan tyde på at kvinner forbinder moteveskene med noe seksuelt. Når motehusene skal selge veskene sine, lager de nemlig reklame som plasserer veskene i et univers som oser av sex.

Veskene er altså et svært sterkt symbol når en kvinne vil markere at hun er kvinne. Symbolets styrke er så stor at det med tiden kan komme til å endre menns syn på veskene, i hvert fall om man skal tro på forskeren. Og det skal man jo ikke alltid.

– Det vil ikke overraske meg om vesker blir seksualobjekter. I dag hører man ikke om folk som har fetisjistisk sex med vesker, sier forskeren.