KRISTIANSAND: Tirsdag startet rettsaken etter dødsulykken på Kile i Vennesla kommune hvor 30 år gamle Pål Olsen omkom da en vogntogsjåfør fikk sleng på hengeren og traff 30-åringens bil.

Under kravet

Overingeniør Kåre Simonsen gjorde de tekniske undersøkelsen timer etter ulykken, og vitnet tirsdag i retten. Han hevdet dekkene på hengeren, som hadde bakkekontakt, hadde en mønsterdybde på henholdsvis 2,7 og 2,8 millimeter. Kravet for vinterdekk er 3,0 millimeter. Simonsen målte i fra det han mener er dekkets dypeste del.

En representant fra dekkprodusenten Bridgestone kritiserte imidlertid Statens vegvesens måling, og hevdet veivesenet ikke målte fra dekkets dypeste del. I dekkets langsgående spor er det såkalte steinutkastere som stikker opp tre millimeter. Disse utgjør ikke bunnen av mønsteret, hevdet representanten.

— Jeg har aldri hørt om noen som måler mønsterdybde i dekk på den måten veivesenet her gjør, sa dekkspesialisten. Også en representant fra dekkforhandleren Vianor, som hadde montert dekkene på det aktuelle kjøretøyet, stilte seg bak Bridgestones konklusjon. Begge mente dekken var fullt kjørbare på vinterføre.

Forsvarer Christian Arnkværn ble svært brysk da Simonsen hevdet mønsterdyben var ulovlig. - Hvor har du denne målemetoden fra? spurte Arnkværn og krevde dokumentasjon fra veivesenets mann.

Uten ABS-bremser

Under sitt vitnemål fortalte Simonsen også at ABS-bremsene på hengeren ikke fungerte da han undersøkte vogntoget etter ulykken. Han kunne imidlertid ikke utelukke at bremsene kan ha blitt ødelagt som følge av ulykken.

Tiltalte hevdet under sin forklaring at han skvatt til da han ble passert av Pål Olsen på ulykkesstedet. Han reagerte med å trykke lett på bremsepedalen. Han utelukket ikke at det kan ha gjort at hengeren fikk sleng, og slo med pendelbevegelse mot bilen som kom i motsatt kjørefelt. 23-åringen hevdet imidlertid at varsellampen for defekte ABS-bremser ikke lyste forut for ulykken slik veivesenets mann mente den kan ha gjort.

- Bart og fint

Under sin forklaring la også 23-åringen vekt på at det var bar og fin vei på ulykkesstedet.

— Det var bar asfalt og det jeg vil definere som godt vinterføre, sa yrkessjåføren fra Vestlandet.

Aktor Eirik Ramsland.

Aktor Eirik Ramsland konfronterte da tiltalte med at han i tidligere avhør har sagt at det var sleipt føre på ulykkesstedet.— Når det nå har gått et år har jeg hatt tid til å tenke over situasjonen. Jeg er mer og mer sikker på meg selv at det var greie kjøreforhold. Jeg går derfor tilbake på det jeg har sagt tidligere, sa mannen i retten.

- Snø og slaps

Politiførstebetjent Jorunn Hæstad fortalte at det snødde, var slapsete i veibanen og at veien var jevnt dårlig helt fra Evje til ulykkesstedet ved Kile. Hun og lensmann Svein Kåre Tjomsland var de første politifolkene på stedet.

— Vi stusset på at en trailer av denne størrelsen ikke brukte kjettinger på det føre som var denne dagen, sa hun.

Også Kåre Simonsen i veivesenet mente føreforholdene var elendige på ulykkesstedet.

— Føreforholdene var ekstremt dårlige, sa Simonsen.

Ulik mening om fart

Hans analyser viser at den 23 år gamle yrkessjåføren har holdt mellom 69 og 81 km/t gjennom svingen hvor hengeren mistet veigrepet og traff Pål Olsens bil. Han har legger også til grunn dokumentasjon fra kjøretøyets fartsskriver. 23-åringen hevder farten var ca. 60 km/t.

I morgen skal retten på åstedsbefaring på ulykkesstedet. Det er satt av to dager til rettssaken.

OMKOM: Pål Olsen (30) døde på vei til sykehus etter ulykken ved Kile i Hægeland. I bilen satt også en 17-åring som kun fikk et blåmerke i låret. Tekniske undersøkelser viser at hjulene på vogntogets henger har kjørt over venstre del av bilens motorrom. FOTO:ARKIV Foto: Leserbilde