KRISTIANSAND: Bomstasjonen på Rv 9 i Bygland kan være ulovlig. ESA ser nå med strenge øyne på norske bommer.EFTAs overvåkingsorgan (ESA) har allerede fastslått at Norge har brutt EØS-reglene ved å forlenge bompengetiden på Rennesøy i Rogaland. ESA har også andre norske prosjekter i søkelyset, deriblant bommen på Rv 9 i Bygland.Hovedprinsippet er at bilistene ikke skal betale for veiprosjekter de ikke bruker.— Vi har sagt hele tiden at dette må være ulovlig. Det er vi som bor nederst i dalen som bidrar til veiprosjekter lenger oppe i dalen. Det er fryktelig dårlig at vi må få hjelp fra Brussel før det blir oppdaget, sier Alf Andersen, bompengemotstander fra Byglandsfjord. Lastebiler

Men det er ikke sikkert ESA kommer til å reagere på selve bompengene. EU-direktivet som omhandler bompenger, gjelder nemlig først og fremst tungtransport. Advokat Knut Almestad, som representerer Rennesøy kommune i bompengesaken, forklarer:- Direktivet går egentlig på å skape fri ferdsel for tunge lastebiler. Retten til å innkreve bompenger er begrenset, fordi vitsen med bompenger er at pengene som tas inn, skal gå til infrastruktur som sjåføren bruker, sier Almestad.Dermed kan det bli gratis for tunge lastebiler å kjøre opp og ned Setesdal, fordi bomstasjonen står et stykke fra der veien blir utbedret. Skal flyttes

Personbiler må i prinsippet fortsette å betale.- Bomstasjonen ved Byglandsfjord står i starten på den veien som skal utbedres, mens selve utbedringene skjer noen mil lenger nord. Det er nok kanskje det ESA reagerer på. Men nå skal de snart flytte den bomstasjonen til Hekni i Valle, slik at vi bare får en toveis bomstasjon. Jeg synes for så vidt det er greit, selv om jeg er mot bompenger, sier ordfører i Evje og Hornnes, Bjørn Ropstad.Innbyggerne i Rennesøy kommune sier til Stavanger Aftenblad at de vil kreve tilbake bompengene de har betalt inn fra staten. Advokat Almestad tror ikke de har rett på penger.mari.horve@fvn.no