KJØR MYE: - Jo mer man kjører, desto mindre risiko er det for å bli innblandet i ulykker, sier Bente Skjetne i Statens vegvesen. Foto: Jan Harry Svendsen
16 ÅR: Allerede som 16-åring begynte Petter Engen med sin kjøreopplæring. - Vårt råd er å ta kontakt med en kjøreskole så tidlig som mulig, sier kjørelærer Pål Andersen. Foto: Jon Olav Nesvold/ Ntb scanpix
NESTEN HVER DAG: I dag kjører jeg bil nesten hver dag, og det har lært meg mye, sier Petter Engen(17) , her sammen med kjørelærer Pål Andersen. Foto: Jon Olav Nesvold/ Ntb scanpix
KRYSTALLKLAR: Statistikken er krystallklar: Høy ulykkesrisiko henger i stor grad sammen med lite kjøreerfaring.FOTO: Ntb scanpix Foto: Jon Olav Nesvold/ Ntb scanpix

Med et rødt L-merke på bilen, og ekstra speil montert, suser du gjennom landskapet. Samtidig danner du et viktig grunnlag for å bli en sikker bilist den dagen du har førerkortet i din hule hånd.

Statistikken er krystallklar: Høy ulykkesrisiko henger i stor grad sammen med lite kjøreerfaring.

— Vi anbefaler foreldre å sette av mye tid til å øvelseskjøre med barna sine. Jo mer man kjører, desto mindre risiko er det for å bli innblandet i ulykker, sier avdelingsdirektør Bente Skjetne i seksjon for trafikkopplæring og førerkort hos Statens vegvesen.

Begynte tidlig

NESTEN HVER DAG: I dag kjører jeg bil nesten hver dag, og det har lært meg mye, sier Petter Engen(17) , her sammen med kjørelærer Pål Andersen. Foto: Jon Olav Nesvold/ Ntb scanpix

Allerede som 16-åring begynte Petter Engen (17) på sin vei mot førerkortet.— Jeg var lur som begynte tidlig, og jeg har fått mye igjen for det. Mengdetrening er viktig, derfor kjører jeg svært mye privat i tillegg til her på trafikkskolen. I dag kjører jeg bil nesten hver dag, og jeg føler at jeg står bedre rustet til å møte utfordringene i trafikken. I starten var jeg usikker, og jeg er glad for at jeg har fått lov til å oppleve en del av utfordringene som trafikken byr på med en erfaren sjåfør ved siden av meg, sier Engen.

— Det blir ikke noe dyrere å ta førerkortet selv om man begynner tidlig, men man får en stor fordel fordi man får tid til å bygge erfaring, sier Pål Andersen som er trafikklærer ved Abildsø Trafikkskole i Oslo.

Begynn når du er 15

Nettopp mengdetrening er stikkordet i den moderne førerkortopplæringen. Derfor anbefaler flere eksperter at man tar tidlig kontakt med trafikkskolen.

— Vi anbefaler at man tar trafikalt grunnkurs allerede som 15-åring, og starter med kjøreopplæringen hos en trafikkskole når man er 16. Da får man tid til å øvelseskjøre mye i tillegg til selve undervisningen på trafikkskolen. Samtidig får man oppgaver her som man kan jobbe videre med hjemme, sier Andersen.

— Det ideelle er om elevene er klar for oppkjøring i god tid før de fyller 17 år. Da kan de fortsette øvingskjøringen slik at de får mye mengdetrening innen de kjører opp, forteller han.

Gratis kurs for foreldre

KJØR MYE: - Jo mer man kjører, desto mindre risiko er det for å bli innblandet i ulykker, sier Bente Skjetne i Statens vegvesen. Foto: Jan Harry Svendsen

— Målet er at man skal øvelseskjøre så mye man kan hjemme. Derfor arrangerer vi også informasjonsmøter for foreldre, med nyttig informasjon om førerkortopplæringen og øvelseskjøring. På kursene får foreldrene også vite hvordan de best mulig kan samarbeide med trafikkskolen, og hvorfor det er viktig for elevene å kjøre så mye som overhodet mulig, forteller Skjetne.Tall fra 2014 viser at gratiskursene er populære. Rundt 600 foreldresamlinger ble holdt, med rundt 12.000 deltagere.

I alt ble det sendt ut 43.000 invitasjoner til foreldresamlingen som tar rundt to timer – og der foreldrene også får utdelt en eske med speil, informasjonsbrosjyre og rød L til å ha på bilen.

— Vi har stort sett bare fått positive tilbakemeldinger på kursene. Foreldrene føler at de får nyttige råd om hvordan de skal oppføre seg i bilen når sønnen eller datteren øvingskjører. De føler seg tryggere, samtidig som man får mer ut av kjøreturen, forklarer Skjetne.

Holdninger smitter

En ny undersøkelse, utført av SINTEF, viser at seks av ti gutter i alderen 18 til 30 år tror at far syntes det er greit at de kjører 10 til 15 km/t for fort. Langt færre mener at mor ville ment det samme.

— Vi oppfordrer foreldre til å snakke mye med dem som skal ta førerkortet, om trafikk og risiko. Det er viktig at man som foresatt også er en god rollemodell. Vi ser at foreldres holdninger i trafikken smitter over på de unge i trafikken. Samtidig vet vi at unge er spesielt ulykkesutsatt, sier Skjetne.

Øvelseskjøring – slik gjør du det

KRYSTALLKLAR: Statistikken er krystallklar: Høy ulykkesrisiko henger i stor grad sammen med lite kjøreerfaring.FOTO: Ntb scanpix Foto: Jon Olav Nesvold/ Ntb scanpix

Alle som har tatt trafikalt grunnkurs, og som er over 16 år gamle, kan øvelseskjøre.— Øvelseskjøring er svært viktig for å få så mye kjøretrening som mulig. Vi oppfordrer foreldre til å la barna sitte så mye bak rattet som mulig, sier Per Andersen ved Abildsø Trafikkskole.

- Ta det gradvis

Han anbefaler at man tar treningen gradvis.

— Det er ikke noen god idé å starte midt i storbyen. Begynn på en stor plass og tren på det kjøretekniske. Lær rattbruk, giring og kløtsjbruk. Når dette sitter, kan man flytte kjøringen ut på veien, men start på steder der det er lite trafikk og farten er lav. Etter hvert som kunnskapsnivået øker, kan man gradvis oppsøke mer trafikkerte veier og kjøre på veier med høyere hastighet, sier Andersen.

Han oppfordrer også foreldrene til å la personen som sitter bak rattet, få ansvaret.

– Mange foreldre styrer i litt for stor grad. Det er viktig at den unge får lov til å ta det siste ansvaret og løse oppgavene selv.

Husk bevis

Ved øvelseskjøring må ledsageren være over 25 år gammel og ha hatt førerkort sammenhengende de siste fem årene. Samtidig må bilen være merket med en synlig rød L på hvit bakgrunn – og den må ha et ekstra speil som gir ledsageren sikt bakover.

Rent juridisk er det ledsageren som er ansvarlig for kjøringen. Eleven skal ha gjennomgått trafikalt grunnkurs, og kan heller ikke ha sperrefrist på førerkortet. I tillegg må man ha med bevis for bestått trafikalt grunnkurs.

Det er ikke noen begrensninger på hvor man kan kjøre, men det er ikke lov å øvelseskjøre i utlandet.

Les også: