— IKT-Norge mener at det er å skyte på pianisten når komponisten har feilet og skrevet falske toner i verket, sier generalsekretær Per Morten Hoff.

I en pressemelding peker IKT-Norge på at rapporten fra Det Norske Veritas med all mulig tydelighet viser at kompetansen i Brønnøysundregistrene ikke er god nok.

— Altinn har vært en suksess og har nå blitt offer for sin egen suksess. Med det mener vi at de løsningene som fungerte veldig bra for 50 elektroniske tjenester, ikke nødvendigvis fungerer like bra for over 300 tjenester. Altinn har vokst vel raskt og «grunnmuren» er rett og slett ikke godt nok dimensjonert, mener Hoff.

Han mener derfor at Trond Giske bommer kraftig når han skylder på leverandørene.

— IT-leverandørene har levert det som Brønnøysundregistrene har bestilt. Altinn mangler i dag skalerbarhet og det har man nå fått svi for tre år på rad. Det er bestillerkompetansen som er for dårlig i Brønnøysund, og dermed blir kravspesifikasjonene også feil, sier Hoff. (©NTB)