De fleste er skjønt enige om at økt oppløsning gir Blu-ray og HD-TV bedre billedkvalitet enn DVD og TV-sendinger i standard kvalitet. Lydkvalitet derimot, er et mer abstrakt og myteomspunnet tema.

Der noen lever godt med favorittartisten pakket inn i tungt komprimerte MP3-filer, sverger andre til tapsfrie lydfiler og fysiske formater som det eneste saliggjørende for øregangene.

Professor Sverre Holm. Foto: UiO

Er du av dem som tviholder på CD-spilleren i frykt for at strømming av musikk vil gi dårligere lydkvalitet? Da kan du trygt slippe taket, skal vi tro professor Sverre Holm ved Universitetet i Oslo, ekspert på digital signalprosessering. -Min erfaring er at få, om noen, vil være stand til å høre forskjell på en fornuftig komprimert lydfil og en tapsfri versjon i CD-kvalitet, sier han.

Med datahastigheter på 256 kbps og 320kpbs, slik både Spotify og Wimp i dag tilbyr, mener han den opplevde lydkvaliteten handler mer om kvaliteten på selve innspillingen.

-Det viktigste er at mastering og lyttesituasjonen matcher hverandre. Kanskje kunne det vært en idé å mastre ulike versjoner tilpasset ulike brukerbehov og lyttescenarier, sier Holm.

Produksjonen avgjør

Produktutvikler Pål Bråtelund i den norske strømmetjenesten Wimp er enig i at kvaliteten på produksjon og mastering spiller en avgjørende rolle for sluttresultatet.

-Mens en dårlig master fortsatt låter dårlig i CD-kvalitet, kan godt produserte og mastrede innspillinger låte veldig bra komprimert på 320 kbps, som er den beste kvaliteten vi tilbyr pr. i dag. Sammenlignet med samme innspilling i tapsfri CD-kvalitet er forskjellen mye mindre enn mange kanskje tror, sier Bråtelund.

Produktutvikler i Wimp Pål Bråtelund i full gang med å demonstere forskjeller i lydkvalitet i testrommet til lyd- og bildemagasinet Watt. Foto: Geir Amundsen

Han ser likevel ingen grunn til at man ikke skal tilby musikkstrømming i CD-kvalitet i en tid der kundene kan se HD-video på mobilen.

Hos Wimp er man nå i gang med å prøvekjøre en premiumtjeneste hvor Wimp-kunder som vil betale ekstra for det, kan strømme musikk i CD-kvalitet. Med det går Wimp rett i strupen på CD-salget.

-Stadig raskere mobilt bredbånd gjør at vi tror flere og flere vil benytte full kvalitet også på mobilen, men mange vil nok glede seg mest over CD-kvalitet når man strømmer musikk hjemme, gjerne koblet til et godt stereoanlegg, sier Bråtelund.

Andre faktorer

Håvard Holmedal er ansvarlig redaktør i lyd— og hjemmekinomagasinet Watt. Han er ikke uenig med hverken Holm eller Bråtelund.

-Du skal ha et par veldig gode høyttalere om det skal la seg gjøre å skille en velkomprimert fil på 320 kbps fra CD-versjonen av låten, og både innspillingskvalitet og en faktor som romakustikk har vel så mye å si for den opplevde lydkvaliteten, sier Holmedal.

Redaktøren understreker likevel at ukomprimert CD-kvalitet i utgangspunktet både har mer informasjon og ofte oppleves mindre øretrettende i lengden, men at de færreste vil oppleve den store forskjellen.

-I en blindtest kunne jeg fort ha tippet at en dårlig CD-produksjon var en komprimert lydfil, noe testeksemplene til Bråtelund her i vårt lytterom med all tydelighet viser.

Verdens største musikkstrømmetjeneste, svenske Spotify, svarer ikke direkte på om de planlegger å tilby CD-kvalitet eller ikke, men viser til at dagens kvalitet er god nok.

Fakta: Kompresjon

På en CD-plate ligger musikken lagret med en maksimal bitrate på 1411 kilobit pr. sekund (kbps). For bedre utnyttelse av båndbredde og lagringsplass benyttes gjerne et komprimert lydformat når musikken strømmes eller lastes ned.

Flacaac-IYIsSmZ2Tv.jpg Foto: Amundsen, Geir

Mp3, AAC (Wimp/Itunes) og Vorbis (Spotify) er eksempler på lydformater som benytter såkalt tapsbasert komprimering, hvor lavere bitrate betyr dårligere lydkvalitet. FLAC (Free Lossless Audio Codec) , som blant andre den franske musikkstrømmetjenesten Qobuz benytter og Wimp nå prøver ut, er mye brukt når man ønsker tapsfri komprimering. Ikke ulikt zip pakker FLAC musikkfilene ned til et mindre format mens det bevarer filenes opprinnelige integritet.

Mastering: Etter at en låt er spilt inn og mikset ferdig i studio, sendes den gjerne til mastering for ytterligere å balansere og filtrere lyden for en best og jevnest mulig lydkvalitet.

Hører du forskjell? Si din mening i kommentarfeltet.