– Dette er fjerde gang «Himmelblå» setter rekord for seg selv denne sesongen, og det er jo ikke annet enn veldig imponerende, sier analysesjef Kristian Tolonen i NRK Forskning som tirsdag var med på å legge fram NRKs årsrapport i tv-huset på Marienlyst i Oslo.

Underholdningsprogrammet «Nytt på nytt», en av de gamle traverne i NRK1, har et seertall på om lag 1,4 millioner, og er det mest populære serieprogrammet i NRK Fjernsynet. Det mest sette enkeltprogrammet på NRK var en landskamp mellom Norge og Mexico på 1990-tallet der over 2 millioner personer benket seg foran tv-skjermen, opplyser Tolonen til NTB.

Fornøyd Bjerkaas

Kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas sier seg fornøyd med de tallene og den utviklingen som årsrapporten bærer bud om. Rapporten viser at NRK er like oppunder målet om at 4 av 5 personer, eller 80 prosent av landets befolkning i løpet av døgnet skal benytte ett av de mange tilbudene som NRK har på fjernsyn, i radio og på nettet.

I 2008 var alle NRKs kanaler for første gang tilgjengelig over hele landet etter at det digitale nettet for kringkasting var ferdig utbygg. Og for første gang kunne de nye fjernsynskanalene, NRK3 og barnekanalen Super sende sine programmer gjennom et helt år.

Gjennom NRK Super økte barneprogrammene fra 1.000 til 4.000 sendetimer i 2008, og 60 prosent av sendetiden på denne kanalen er egenprodusert, kan Bjerkaas stolt fastslå.

– NRK Supers markedsandel hos barna er på 8 prosent, men den viste en stigende tendens gjennom fjoråret. Og til tider er Super større hos barna enn Disney-kanalen, sier kommunikasjonsdirektør Sigurd Sandvin i NRK.

Oppfyller mandatet

Siden 1995 har NRK gjort såkalte profilundersøkelser som viser hva publikum synes om programtilbudet i NRK. Og i 2008 svarte 83 prosent i undersøkelsen at de er tilfreds med NRK i sin helhet, og 9 av 10 mener at NRK oppfyller allmennkringkastingsmandatet sitt.

Det var også 68 prosent av de spurte som sier at NRK gir valuta for lisenspengene. Disse opplysningene er søt musikk for NRK-ledelsen og sannsynligvis også for Medietilsynet som skal se om NRK leverer et tilbud som er i samsvar med vedtektene.

Musikkomlegging

Mens NRKs fjernsyns— og nettbrukere økte i 2008, sto radiotilbudet mer på stedet hvil, eller gikk tilbake, liksom NRKs mest populære radiokanal, P1, som tapte i forhold til Radio Norge og andre kanaler.

Norges nest største radiokanal, P4, skårer høyere enn P1 når det gjelder å spille musikk som folk liker å høre. Dette skal NRK gjøre noe med, var den klare meldingen fra NRK-talsmennene da årsrapporten ble lagt fram tirsdag.

Men til tross for omleggingen, skal P1 fortsatt være den radiokanalen i NRK som presenterer ny norsk populærmusikk, slik at artister som Odd Nordstoga kan høres av publikum og få gjennombrudd, understreker Sigurd Sandvin overfor NTB.

arnt.folgero@ntb.no