LILLESAND: «Jeg er den personligheten min gjør meg til.» «Hva er årsaken til at deler av kroppen sovner?» «Det finnes bare en av meg.», foreslår elevene ivrig. De fleste er engasjerte i diskusjonen og kommer med gode forslag til påstander og spørsmål. Det er filosofitime i niende klasse ved Lillesand ungdomsskole. Tema er identitet og personlighet. Alle får mulighet til å si sin mening, eller stille spørsmål.

— Elevene er begeistret når deres meninger blir tatt på alvor. Og siden det ikke finnes noen fasit for påstandene vi drøfter, kan vi i fellesskap komme fram til gode sannheter, sier Øyan.

Hun har lest en tekst som elevene tenker gjennom og drøfter.

Filosofi i skolen

Filosofi er på vei inn i både barnehage og skole; i rammeplanen for barnehagen, som innslag i alle fag i grunnskolen, som et hovedområde i faget kristendoms-, religions- og livssynskunnskap (krl), og som deler av fag og valgfag i videregående skole.

Lillesand ungdomsskole er en av flere grunnskoler rundt i landet som har vært med i utdanningsdirektoratets prosjekt «Filosofi i skolen».

— Utgangspunktet er ikke at elevene først og fremst skal lære filosofihistorie. De skal læres opp i en filosofisk samtaleform og tenkemåte som gjør det mulig å filosofere sammen, sier førstelektor Beate Børresen ved Høgskolen i Oslo, som er leder for prosjektet.

Nina Øyan har hatt så positive erfaringer med filosofi og filosofisk samtale med elever at hun har valgt å fortsette etter at prosjektet er avsluttet.

— Tilbakemeldingene fra elevene er udelt positive. Jeg har også lagt merke til at elever som jobber jevnlig med denne samtaleformen, utvikler en evne til å gå i dybden på problemstillinger, og de blir mer bevisste på hva de sier og hvorfor de sier det, sier Øyan.

Børresen er enig:

— Filosofi hjelper elevene til å utvikle evne til å tenke selvstendig og kritisk. I alle læreplanene står det at elever skal diskutere, samtale og drøfte. Det trengs en bevisstgjøring i skolen i forhold til de muligheter som ligger i disse begrepene, sier Børresen.

Enkelte er skeptiske

Hun har jobbet med store og små filosofiprosjekter siden 2000 og har flest positive erfaringer, men også noen problematiske:

— Filosofi er tregt og går sakte. «Hvorfor kan ikke du bare si svaret!» «Hvorfor skal vi snakke om ting som vi ikke vet et sikkert svar på?» er reaksjoner vi har møtt. Noen synes også det virker unyttig, siden man ikke alltid ser umiddelbare resultater. Likevel mener hun de foreløpige resultatene etter prosjektet er så gode at det er verdt å bruke tid på filosofi i skolen.