— Anslagene sier nå at cirka 14 eller 15 av de 29 boreskipene blir bygget, sier DNBs Brasil-sjef, Arne-Christian Haukeland. Fra sitt kontor i Rio de Janeiro følger han Brasils økonomi tett.

Sett fra et norsk oljeperspektiv har ikke det vært lystig siste året.

Tidenes kontrakt

Haukeland og flere andre kilder sa til Fædrelandsvennen i august og på nytt i november at Estaleiro Atlantico Sul hadde droppet sine sju boreskip, og dermed sju borepakker med utstyr fra National Oilwell Varco Norge.

Onsdag morgen kom den offisielle beskjeden om at verftet kansellerer sin kontrakt med NOV, og nordmennene mister avtaler for 9,6 milliarder kroner.

— Vår største enkeltkontrakt noensinne, jublet NOV-ledelsen da de signerte i 2011. Kontrakten er sannsynligvis fortsatt den største enkeltavtalen selskapet har inngått. Når den nå avskrives forsvinner 12 prosent av NOV Norges ordrereserve.

Slik gliste Tor Henning Ramfjord da NOV hadde lost i land sin første av de store Brasil-kontraktene. Nå er det akkurat denne kontrakten som er bekreftet kansellert Foto: Ankersen, Roald

Tung melding

For de ansatte var dette nok en tung beskjed.

— Det er en tung melding å få. Men den går inn i rekken av andre meldinger om kontrakter som det ikke blir noe av, sier hovedtillitsvalgt Tryggve Mikkelsen i Tekna ved NOV til Aftenposten.

Han påpeker at de også er midt inne i en tung prosess der mange mister jobben. Sørlandets største private arbeidsplass er i ferd med å gjennomføre en nedbemanning der tallet på ansatte halveres fra 4800 til 2400. — Vi har hatt en god arbeidsplass og har trivdes godt i selskapet, så dette er ikke noe greit. Mange er på juleferie og først i januar vil den enkelte få beskjed om hvem dette gjelder, sier hovedtillitsvalgt Tryggve Mikkelsen i Tekna ved NOV til Aftenposten.

Mange i fare

NOV har fortsatt kontrakt om levering av 15 borepakker til tre andre verft. Flere kilder sier at en rekke av disse også er i fare, kanskje ryker så mange som 15 av de 29 riggene Petrobras har planlagt.

De fleste mener at det skal bygges 14 - 15 rigger

Selskapet Sete Brasil skulle drive enhetene for Petrobras. Sete har bestilt 29 boreskip og halvt nedsenkbare plattformer fra fire brasilianske og to asiatiske verft. NOV i Kristiansand hadde kontrakt med fem av verftene. Deres nabo MHWirth har sju kontrakter med det siste.

— Det er veldig stor usikkerhet rundt hele prosjektet. Korrupsjonssaken, lave oljepriser og lave rater kompliserer alt sammen, sier Haukeland.

Han baserer sine uttalelser på det som står i brasilianske medier.

DNBs Brasil-sjef Arne-Christian Haukeland sier de fleste med innsikt i Brasil tror det blir bygget 14 - 15 av 29 opprinnelige borerigger. Foto: Rolad Ankersen

— De fleste mener at det skal bygges 14 - 15 rigger. Det vil si at de to asiatiske verftene Jurong og Fels skal bygge sine, og at noen få andre kommer i tillegg, sier Haukeland.

Det vil i så fall si at MHWirth beholder alle sine, mens NOV faller fra 22 til sju eller åtte.

Bedre for MH

Det internasjonale børsanalyseselskapet Seeking Alpha viser onsdag frem en plansje fra en presentasjon fra Sete Brasil. De skriver at det står igjen 15 kontrakter når Sete Brasil er ferdig med sin restrukturering.

Åtte av disse har kontrakter med NOV.

Fagorganisasjonen for den brasilianske verftsindustrien, Sinval, har utarbeidet en oversikt over riggprogrammet. Den anslår at 15 til 19 av 29 fortsatt skal bygges. Også deres analyse sier at MHWirth får beholde sine mens NOV rammes hardest.

Strever med finansiering

NOV i Norge kan ikke kommentere opplysningene, og henviser til Houston.

Vice President, Investor and Industry Relations, Loren B. Singletary ved NOVs hovedkontor i Houston, sier at deres avtaler med brasilianske verft er konfidensielle.

— Likevel indikerer rapporter fra Sete Brasils at de har strevet med sin finansielle situasjon, sier Singletary til Fædrelandsvennen.

— Vi tror at Brasil er forpliktet til å utvikle sine oljeressurser, og vi tror at Petrobras og brasilianske myndigheter vil bygge så mange drillskip som mulig for å betjene den fremtidige boreativiteten i landet.

Hun opplyser at NOV i første kvartal annonserte at de midlertidig suspenderte prosjekter i tre av de fire verftene i Brasil, inkludert EAS, som nå er kansellert.

— NOV har arbeidet i Brasil i mange år, og landet vil fortsette å være et attraktivt marked foss oss, sier hun.