Statens vegvesen sendte sin anbefaling til Kristiansand kommune mandag formiddag.

Nå er det bystyret som skal ta den endelige beslutningen.

Vekk fra Hamresanden

Hovedargumentet for den valgte traseen er at den er mest samfunnsøkonomisk. Det vil si at den er kortest og sparer bilister for å kjøre dagen sløyfe nord for rullebanen.

— Vi har utredet en rekke temaer når vi har vurdert de forskjellige alternativene. Denne kommer best ut både når det gjelder de prissatte og de ikke prissatte faktorene, sier prosjektleder Asbjørn Heieraas.

Ifølge Heieraas er den valgte traseen også best for miljøet siden den ikke tar så mye av natur og kulturlandskap. Den tar også trafikken bort fra dagens vei forbi Hamresanden.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Stor omlegging

Den nye veien til Kjevik vil starte som en firefelts vei og gå over til en tofelts vei. Med anbefalingen som nå foreligger, vil veien gå langs følgende trase:

  • Veien starter ved Timeneskrysset og følger dagens trase et lite stykke før den går inn i fjellet. Det er ikke endelig bestemt hvor den går inn, men det blir i området bak rusboligene.

  • Veien skal så gå i tunnel gjennom Moneheia og kommer ut ved Hamre, et lite stykke forbi krysset inn til Hamresanden. I det nye krysset går veien over fra tofelts vei til firefelts vei.

  • Veien går så over Topdalselva på en ny bro.

  • Veien fortsetter langs Topdalselva og Topdalsfjorden før den runder rullebanen i sør. Altså i motsatt ende enn i dag. Det blir ingen tunnel under rullebanen slik noen av alternativene la opp til.

Les også:

Bompenger

Hvis bystyret nå sier ja til veivesenets anbefaling, går de i gang med reguleringsplan. Tidligst i 2017 kan det bli anleggsstart.

Veien ligger inne i dagens NTP (nasjonal transportplan) i perioden 2018 – 2013. De opprinnelige anslagene var at den ville koste en milliard. Planen har vært at den skal finansieres med bompenger (760 mill) og overføringer over statsbudsjettet.

Nå viser nye utregninger at den vil koste 1,5 milliarder. En halv milliard dyrere enn først antatt.

— Det er spesielt avkjøring fra krysset ved Timenes som koster. Der skal vi koble sammen to firefelts veier og det er komplisert. I tillegg er det mer kvikkleire enn vi kjente til, sier Asbjørn Heieraas.

Han legger til at de første utregningene ble gjort før korridor var valgt og at de kan få prisen ned ved å gjøre forenklinger.

Ikke stenging

Flytrafikken over Kjevik kommer isannsynligvis kke til å bli innstilt som følge av den nye traseen slik noen har fryktet.

Lufthavnsjef Thomas langeland er positiv til forslaget.

— Dette er i tråd med de opprinnelige planene for Kjevik. I tillegg åpner det opp for at vi kan utnytte areal vi disponerer på østsiden av rullebanen, sier Langeland.

Skepsis

I Kristiansand bystyre er Høyres gruppeleder Hans Otto Lund enav de som har vært skeptisk til den traseen som er blitt valgt. Han har ivretfor den som går over Hamrevann og på nordsiden av rullebanen (som i dag).

Han spør seg hvor mye større den samfunnsøkonomiske nyttener av å velge alternativet som veivesenet har falt ned på. Han er også redd athele prosjektet kan stanse opp hvis man kommer i konflikt med det biologiskemangfoldet.

— Men det viktigste er uansett at det kommer en ny vei tilKjevik. Så om det er denne som lar seg gjennomføre, vil jeg ikke avvise dettealternativet.