Av totalt 176.419 tilgjengelige billetter, ble det kjøpt 170.846 billetter til forestillinger og konserter i det nye operahuset i Bjørvika i Oslo i fjor. Publikumsdekningen var dermed på solide 96,8 prosent.Etter åpningen 12. april og fram til årsskiftet, var dessuten nesten 1 million mennesker innom Operaens uteområder, i restaurantene, i Operabutikken og i foajeen.

— Vi er så utrolig glade for at så mange mennesker har tatt huset i bruk. Men mest fornøyd er vi jo med at så mange publikummere har funnet veien til våre forestillinger, sier administrerende direktør Tom Remlov i Den Norske Opera & Ballett.

— Interessen for opera og ballett er sterkt økende her i landet, det er det ingen tvil om, sier Remlov.

Operahuset har tre scener, der Hovedscenen er suverent størst med 1.369 seter, Scene 2 har 400 seter og Prøvesalen 200 seter. Billettsalget til alle de tre scenene ga Den Norske Opera & Ballett en inntekt på 61 millioner kroner i 2008. Ved siden av de tradisjonelle oppsetningene, var 8.487 publikummere til stede på gratiskonsertene som ble arrangert i Operaens foajé i fjor. (©NTB)