— Dette er et tiltak som er ment å gi kundene priser i sanntid om alle varer i butikkene til de ulike kjedene. Konkurransetilsynet frykter at kjedene vil benytte en slik perfekt prisoversikt til å sette opp sine priser, sier avdelingsdirektør Magnus Gabrielsen i Konkurransetilsynet til Aftenposten.

Stortingets næringskomite har gått inn for å etablere en nettbasert portal for dagligvarer. Forbrukere skal kunne få informasjon om næringsinnhold, ingredienser, allergener, opprinnelse og ikke minst pris. Målet med portalen er økt konkurranse, men deler av bransjen og flere eksperter frykter en slik dagligvareportal kan gi dyrere varer og mindre konkurranse på grunn av såkalt «stilltiende prissamarbeid».

Frykter svekket konkurranse

Magnus Gabrielsen. Foto: Marit Hommelvik

— Vi frykter at konkurransen vil bli svekket hvis det blir etablert en slik portal. På den måten vil kjedene til enhver tid kunne overvåke konkurrentenes priser. Slik vil innsikten i prisene like gjerne kunne brukes til å koordinere prisene i stedet for å redusere prisene, og dermed også redusere konkurransen, mener Gabrielsen.

Tirsdag la både Dagligvareleverandørenes forening (DLF) og Virke frem sine rapporter om dagligvaremarkedet i Norge. Mens DLFs rapport mener at prisene til forbruker har økt mer enn økningen i innkjøpspris fra leverandør skulle tilsi. Virke har på sin side lagt frem en annen rapport som viser det motsatte.

Nå har Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan bedt om at Konkurransetilsynet må foreta en ny margin-studie av dagligvarebransjen for å få svar på om det tas ut uforholdsmessig store marginer i noen av dagligvarekjedene.

Vil ikke gi lavere matpriser

— Vi har ikke tatt stilling til om tilsynet skal gjennomføre marginundersøkelser i dagligvaremarkedet. Slik undersøkelser kan være interessante ved at de kan gi indikasjoner på utviklingen i konkurransen, men vil selvsagt i seg selv ikke føre til lavere priser, sier Gabrielsen.

Han sier at tiltak som gjør det lettere for en ny utenlandsk butikk-kjede å etablere seg i Norge kan gi økt konkurranse i det norske dagligvaremarkedet.

— Bare frykten for at det skulle komme inn en ny aktør vil kunne føre til økt konkurranse blant dagens aktører. Lidl prøvde, men måtte gi seg. At det skulle komme inn en ny utenlandsk aktør i Norge med dagens rammebetingelser, herunder dagens importvern, er imidlertid lite sannsynlig, mener Gabrielsen.

Få med deg det viktigste som skjer i norsk og internasjonal økonomi. FølgAftenposten Økonomi på Facebook!