De fleste som husker hva som skjedde når Sørlandsparken ble etablert, var en stor utflytting av bedrifter i Kvadraturen. Nå, mange år senere, vil det kanskje komme en ny bølge/utarming av Kristiansand som handelssted. Det er stor fare for ytterligere utarming av Kvadraturen. Handel skjer ofte ved hjelp av bilen. Mange mener at det er for mange biler i sentrum og på veiene ut og inn til byen. Nå har jeg og flere med meg sett nesten en eksplosjonsaktig trafikk inn og ut til byen og beboere i Sentrum har også krav til parkeringsplasser.

Ikke holdbar i lengden

Dagens trafikkaos er ikke holdbar i lengden, både når deg gjelder framkommelighet og komfort, men en skal også kunne finne løsninger for myke trafikanter og renere luft. Det bør kunne være mulig. Undertegnede prøver å se løsninger som mange ønsker, nemlig bedre luftkvalitet og grønne lunger. Det kan ikke være den eneste løsning da det vil være et press på inn— og utfartsveier. En kan nok finne løsninger ved å legge ferjetrafikkenutenfor sentrum (se Larvik), noe som vil løse kjøremønsteret for feriereiser og nyttetransport. Dette løser ikke hele mønsteret da det må være levelig for lokal yrkestrafikk. En bør snarest sette inn el-busser og lignende. Det må etableres «Park’n Ride» i ytterkant storbyen. Dette er nå delvis påbegynt og det blir lettere for bilistene å ta bussen til byen.

Det har vært mange vikarierende motiver for å planlegge og gjennomføre slike tiltak. Undertegnede har troen på at et underjordisk parkeringshus, og jeg har vært en engasjert person i prosjektet gjennom rundt 30 år. Det har vært gjort smarte teorier om ulike typer av parkeringsløsninger. Det var på 60-70-tallet en sterk tro på parkeringshus i ytterkantene av kvadraturen. Den eneste som virkelig var en god løsning var Parko (Ved hotell Caledonien). Kjempeparkeringshus ved Kilden er vel en helbom o.a. dårlige løsninger.

Retningslinjer for det nye parkeringshuset

For egen del av miljøvennlig gode tanker tør jeg anbefale parkeringskjeller under torget blir etablert etter de retningslinjer som er satt opp snarest mulig. Det blir redusert kvartalsparkering i Kvadraturen og folk kan vandre rundt i bykjernen. Det skal bli en ny og vakker by med god luft og mange grønne lunger. Parkering under torget vil kunne ta imot mange nyttebiler, flere og flere av dem vil være el-biler. Som et eksempel bør det bli satt opp el-busser fra/til parkeringshuset og til andre store møtesteder (for eksempel til Bystranda, stadion og andre aktiviteter). Matebusser bør være miljøvennlige. Antall privatbiler vil reduseres så lenge det blir betydelig forbud mot kantparkering i Kvaraturen.

Skal Kvadraturen overleve, må det være handel tilgjengelig, det skal bli 15.-20.000 mennesker som skal bosettes i sentrum og det skal bli hyggelig å leve der og hyggelige opplevelser for alle. Jeg tror det går an å lage et fornuftig og trivelig miljø i byen. Det må være en levende by og vi har en flott kommune som vi kan være med å videreutvikle.