Og det var selvsagt Tesla-sjef og gründer Elon Musk som selv sto for avdukingen av Tesla Model X, som bilen heter.

— Det er som en bil fra fremtiden, sa Tesla-sjef Elon Musk ifølge E24, før den for mange etterlengtede avdukingen av Teslas prestisjeprosjekt.

Tesla har helt siden 2012 «ertet» bilkjøperne med nyheter om Model X, og i morgentimene onsdag norsk tid kom den endelig på scenen. Musk avduket prototyp X i 2012, og sa da at produksjonen skulle begynne året etter. Senere ble produksjonsstart flyttet til 2014, men først nå er dagen her.

Dørene

Mange har hatt meninger om de spesielle dørene som har vært med Model X helt siden den kom som prototype. Tesla kaller dem for «falk-dører», de åpner seg som vinger. Et problem med slike dører, som vi tidligere har sett på Mercedes SLS AMG og 80-tallsbilen DeLorean, er at dørene bruker mye plass når de åpnes.

Dørene har en sensor som ligger på taket og kalkulerer den riktige vinkelen dørene kan åpnes på, selv i de trangeste omgivelsene som parkeringsplasser og i garasjen.

Dette har Tesla forsøkt å løse ved å ha to hengsler i dørene, slik at den ikke svinger lenger ut enn en vanlig bildør. Det skal være tekniske utfordringer knyttet til disse dørene som er blant de viktigste grunnene til at den store firehjulstrekkeren har blitt forsinket.

To versjoner

Under overflaten minner Model X veldig om Model S, bilen bruker de samme batteriene og nøyaktig de samme motorene også. Model X blir lansert med to versjoner: Motor X 90D og den litt kraftigere Motor X P90D. Begge versjonene leveres med et 90 kilowattime batteri og har en rekkevidde på over 400 kilometer når bilen har fullt batteri.

P90D blir en smule hissigere på akselerasjonen og vil nå 100 km/t på 3,2 sekunder, og får en topphastighet på nærmere 250 km/t.