Statsråd Sylvi Listhaug (Frp) er inhabil i behandlingen av krav om innsyn i kundelistene i First House, sier Justisdepartementets lovavdeling, ifølge NTB.

Det var Listhaug selv som ba om en vurdering etter at Sivilombudsmannen tok opp spørsmålet om hennes habilitet til å vurdere kravet om innsyn i kundelistene på nytt.

Landbruksdepartementet og Listhaug har avvist krav om innsyn i hennes kundelister fra tiden som rådgiver i PR-byrået First House.

LES OGSÅ:

Men sivilombudsmannen har bedt om en fornyet vurdering når det gjelder eventuelle offentlige virksomheter Listhaug kan ha jobbet for.

Ifølge Ottar Løvik, kommunikasjonssjef i Landbruks— og matdepartementet, vil Listhaug fratre videre saksbehandling av denne saken.

— Det vil bli en settestatsråd som vil overta den saken, sier han til Aftenposten.

Når det skjer, og hvem det eventuelt blir, er ikke klart.

Listhaug: - Håper på rask avklaring

— Jeg tar Lovavdelingens konklusjon til etterretning og jeg vil derfor ikke delta i den videre behandlingen av saken sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug i en pressemelding.

Til NTB sier Listhaug at hun håper på en rask avklaring av kravet om innsyn:

– Nå skal det oppnevnes en settestatsråd som raskest mulig kan behandle ferdig saken, sier statsråden.

Lovavdelingen peker blant annet på at Listhaug fortsatt har «en viss særlig tilknytning» til First House – og de kundene hun jobbet for gjennom dem – ved at hun var ansatt i PR-byrået til rett før hun ble statsråd.

I tillegg har First House gitt klart uttrykk for at firmaet ikke ønsker at kundelistene gjøres kjent.

«Disse forholdene har betydning for habilitetsvurderingen, særlig sett på bakgrunn av den korte tiden som har gått siden Listhaugs ansettelsesforhold i First House opphørte», heter det i vurderingen fra lovavdelingen.

Støtte

Listhaug opplever at hun har fått tommelen opp for sine vurderinger.

– Det er godt å vite at Sivilombudsmannen og lovavdelingen i Justisdepartementet i det alt vesentlige har ment at min og Landbruksdepartementets vurdering når det gjelder krav om innsyn i kundelistene har vært korrekt. Det betyr at vi har gjort en god jobb, ved at vi fikk medhold i at det var riktig å unnta private kunderelasjoner fra offentligheten, sier hun til NTB.