AGDER: — Min oppfatning er at politikerne ikke evner å ta tak i slike alvorlige ulykker. Jeg ønsker den samme tanken når det gjelder trafikksikkerhet som vi har på bane, i lufta og på sjøen, sier styremedlem i foreningen «Nei til Frontkollisjoner», Geir Tangstad-Holdal.

Frontkolliderte med vogntog

17. juli 2006 mistet han tre familiemedlemmer fra Hægeland. Hans søster, svoger og niese mistet livet. Ulykken skjedde ved Hæstad, øst for Helleland i Rogaland. Vogntoget ble truffet av en bil som kom over i vogntogets kjørebane. Føreren av vogntoget mistet dermed kontroll på vogntoget og kom over i kjøreretningen til de tre og frontkolliderte med deres bil.

LES OGSÅ: Venneslafamilie omkom i trafikkulykke

Allerede ett år etter ulykken satt familien seg ned for å diskutere hvordan en slik ulykke kunne skje.

På ettårsdagen for den tragiske ulykken ble derfor foreningen «Nei til Frontkollisjoner» stiftet. Flere sentrale politikere bruker stiftelsen som rådgivere når det gjelder trafikksikkerhet og møteulykker.

— Jeg håper vi får til en holdningsendring hos våre ansvarlige myndigheter. At vi får opp en del øyer og får til en mer aktiv holdning når det gjelder planlegging og bygging av veier, sier Holdal til fvn.no.

Foreningen jobber særlig aktivt for å innføre flere midtdelere på veiene for å hindre møteulykker.

Møteulykkene har forsvunnet

Overingeniør i Statens Vegvesen, Kjell Stangborli, sier midtrekkverk har alt å si for risikoen for møteulykker.

Et eksempel han peker på er de midlertidige midtdelerne som ble satt opp på Rosselandsletta på Brennåsen etter flere dødsulykker på strekningen.

— Møteulykkene har forsvunnet. En må ha midtdeler for å få fjernet møteulykkene.

For å bedre trafikksikkerheten analyser Vegvesenet alltid årsaker til ulykker. I ettertid iverksettes tiltak på gjeldende, og liknende strekninger, for å unngå at tilsvarende ulykker skal kunne skje igjen.

Færre dødsulykker - like mange frontkollisjoner

Utviklingen det siste året er at tallet på dødsulykker har gått ned. Men når det gjelder frontkollisjoner, har det vært stabilt siden 2000. — Det dør to personer i frontkollisjoner hver uke på landsbasis. I tillegg blir 5 personer skadd hver uke i denne typen kollisjon, påpeker Holdal.

Stangborli sier veinettet på E39 i Vest-Agder er dårlig.

— Det er svingete og smalt. Vi gjør forbedringer hele tiden, men det koster mye å gjøre det ordentlig, sier han.