OSLO: Norwegian og SAS Norge kutter en rekke direkteruter fra Oslo denne våren.

Når flyselskapenes sommerprogram tar til i slutten av mars, vil tilbudet til norske reisende derfor være betraktelig barbert i forhold til topp-året i fjor. Også et av de utenlandske selskap har varslet at de stanser sine ruter til Norge."Kunne vært verre"

I fjor pøste flyselskapene på med nye ruter, 25 nye bare fra Oslo. Nå faller de fleste av disse ut igjen på grunn av lavere etterspørsel. Markedssjef Knut Stabæk ved Oslo Lufthavn sier at de fleste rutene som nå forsvinner hos de to store norske aktørene SAS Norge og Norwegian, i stor grad er ruter som kun har vært fløyet i sommersesongen.

— Flere av de rutene som nå forsvinner har dessuten vært fløyet i samarbeid med de store charteroperatørene, som har kjøpt et visst antall seter hos ruteflyselskapene. Men det er ingen tvil om at tilbudet denne sommeren ikke vil være så bredt som vi f.eks opplevde i fjor. Men det kunne vært verre, og jeg ser ikke bort fra at andre aktører kan komme inn og snappe noen av de rutene som nå blir lagt ned, sier Stabæk til Aftenposten.no.

Norwegian-kutt

Norwegian har nylig gjort det kjent at selskapet kutter helårsruten mellom Oslo og Moskva. Denne forbindelsen ble startet i august 2007, og gikk i starten fem dager ukentlig til Domodedovo-flyplassen. Den blir stanset fra 9. februar.

Selskapet kommer heller ikke til å gjenoppta ruten til ferieøya Malta, en rute som i sin tid ble startet i konkurranse med SAS.

Det har også vært tvil en stund om forbindelsen til Madrid skulle komme tilbake i ruteprogrammet, men kommersiell direktør Daniel Skjeldam i Norwegian sier til Aftenposten at det nå er klart at ruten ikke vil bli gjenopptatt. Dermed blir SAS alene med direktefly på denne strekningen fra Østlandet. Heller ikke Ryanair vil dra i gang igjen sin rute fra Sandefjord Lufthavn Torp og til den spanske hovedstaden.

SAS-kutt

Hos SAS Norge ligger det an til et skikkelig nedjustering, der de fleste av selskapets nye ferieruter fra i fjor forsvinner fra rutekartet. Kuttene kommer som følge av at selskapet setter åtte fly på bakken på grunn av salgssvikt. De rutene som kom i fjor men som blir avviklet i år er: Napoli, Ibiza, Lisboa, Sevilla, Tenerife, Funchal, Malta, Bilbao, Chania (Kreta), Athen, Lyon og Valencia.

I forrige uke bekreftet SAS også at direkteruten mellom Oslo og London, til sentrumsflyplassen London City Airport, skal legges ned fra sommerprogrammets start. Denne ruten har et tungt innslag av forretningsreisende.

Av utenlandske selskap er det Adria Airways som til nå har varslet rutekutt. Selskapet legger ned sin rute mellom Oslo og den slovenske hovedstaden Ljubljana, som ble startet i fjor.

Ny USA-rute

Men situasjonen er ikke ensidig preget av rutekutt. Det skal startes flere nye ruter fra OSL denne sommeren.

Størst prestisje og forventning knytter det seg til den nye transatlantiske ruten mellom Oslo og Philadelphia fra 22. mai. Det er alliansepartneren til SAS, det amerikanske flyselskapet US Airways, som drar i gang en daglig forbindelse. Dette blir den andre direkteruten fra Norge til USA. Fra før av opererer Continental ruten mellom Oslo og New York (Newark).

Ny tysk satsing?

Norwegian starter ellers ruten Oslo - Amsterdam, i sterk konkurranse med både SAS og nederlandske KLM.

Det er også knyttet stor spenning til Europas tredje største lavprisselskap, Air Berlin, som har søkt og fått landingsrettigheter (slots) på Gardermoen for en rute Oslo - Berlin Tegel fra sommersesongens start. Det endelige klarsignalet fra selskapet om det vil benytte seg av rettighetene er ennå ikke kommet. Ruten vil i så fall bli fløyet daglig, unntatt lørdag. Selskapet har et enormt rutenett fra den tyske hovedstaden.