AGDER: Politiet i Agder har beslaglagt 35 prosent flere førerkort så langt i år for kjøring i for høy hastighet, sammenlignet med tallet for hele fjoråret.

I 2012 ble det beslaglagt 451 førerkort på grunn av høy fart, mens tallet per 23. oktober er på 611 førerkortbeslag.

— Dette tenker jeg er veldig positivt, det er en villet utvikling, sier Øystein Krogstad, sjef for Utrykningspolitiet (UP) i Agder og Rogaland, til Fædrelandsvennen.

Luker ut råkjørerne

I fjor hadde UP et måltall på antall kontrollerte bilførere, men dette måltallet er i år borte.

— Det er gjort for å ha fokus på å luke ut de som kjører altfor fort. Det viser tallene at vi har klart, og det er vi veldig godt fornøyd med, sier Krogstad.

UP har nå fokus på å ta verstingene fremfor å kontrollere flest mulig biler. Foto: Torstein Øen

Han understreker samtidig at han ikke er fornøyd med at så mange kjører altfor fort i Agder.— Det er nedslående. Jeg hadde ikke trodd at det var så mange, men jeg er fornøyd med at vi luker dem ut. Potensielt er det flere av dem som hadde forårsaket alvorlige ulykker.

Beslag etter tips

Til tross for at det er gjort flere førerkortbeslag, blir nå færre bilførere kontrollert av UP sammenlignet med tidligere. Det er også skrevet ut færre forenklede forelegg. Så langt er det skrevet ut mellom 10.000 og 12.000 skriftlige anmerkninger på folk som har kjørt for fort.

— Vi har fått inn mange gode tips om hvor vi bør stå, og har beslaglagt mange førerkort på steder folk har tipset oss om. Folk har en mening om hvordan det kjøres der de bor, og det noterer vi oss. Ofte er dette de beste tipsene vi får, sier Krogstad.

For eksempel fikk politiet et konkret tips fra en person øst i Arendal like etter sommeren.

— Personen fortalte om en strekning der folk kjører som gale i 60-sonen, hvor vedkommende ikke turte å gå ut med unger. Vi gjorde en kontroll der og tok tre på 45 minutter, forteller Krogstad.

Bare den siste uka har UP fått to slike henvendelser.

— Begge er kommet via Facebook fra personer som etterlyser flere kontroller på E 39. De mener vi må vise oss mer, forteller han.

Kunne forårsaket ulykker

Det finnes mange skrekkeksempler på bilførere som kjører i godt over 120 kilometer i timen på motorvei. Fardalsbakken i Lindesnes er en av de verste strekningene hvor flest har blitt tatt. 13 oktober mistet 13 bilførere lappen her da politiet hadde kontroll.

En av bilistene ble målt til 144 km/t i 80-sonen.

— Men vi har flere som er tatt i over 90 km/t i år i 50-sonen, og det er mye verre. Fartsgrensen er satt til 50 fordi det er tettbebygd strøk. Når folk velger å kjøre nesten det dobbelte av fartsgrensen i slike områder begynner det virkelig å bli drøyt, mener UP-sjefen.

I Kristiansand ble en bilfører tatt i 92 km/t i 50-sonen tidligere i år. Krogstad mener at mange er for sløve.

— Mister du førerkortet har du kjørt rimelig mye for fort. Folk som blir tatt i 80-sonen vet veldig godt at de kjører for fort. Mister du lappen i 50-sonen, så vet du også at du har kjørt for fort i tettbebygd strøk. Folk er rett og slett sløve, eller så bryr de seg ikke. Tallene viser i alle fall at det er en god del som blir tatt, sier Krogstad.

Flest menn som kjører for fort

— Her har politiet lagt en strategi for å ta flere, og strategien har truffet, sier seniorforsker ved SINTEF og ekspert i trafikkadferd, Dagfinn Moe, om økningen i førerkortbeslag i Agder.

Ifølge forskeren er det særlig menn som råkjører.

— Det kan være ungdom som er glad i høy hastighet, men menn i middelalderfasen skal ikke unnskyldes med sine kostbare biler, sier han.

Årsakene til at enkelte kjører for fort er mange.

— De som liker høye hastigheter, søker spenning og har interesse for bil og fart. Det kan også være kortvarig travelhet fordi man skal rekke noe, men mister man lappen så har man overtrådt fartsgrensa veldig mye, sier Moe.

Ifølge Moe kan 60-sonen ofte være en dilemmasone for bilister.

— Mange av 60-sonene kan være litt uklare for noen. Det handler om at man ikke har vært oppmerksom nok på overgangen til denne fartsgrensen, sier han.