Ettersom anken nå er avvist av Høyesterett, er det satt punktum for den lange striden omkring bruken av ordet "potetgull".
– Dette skal vi feire med en pose potetgull. Vi har litt på lager, sier kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Orkla Confectionary and snacks til Nettavisen.
Uenigheten begynte med at Orkla-eide Kims saksøkte Maarud for å få kjent varemerkeregistreringen av potetgull ugyldig og for å få ryggdekning til å kunne bruke begrepet i markedsføring av egne produkter. Maarud tapte både i Oslo tingrett og Borgarting lagmannsrett, og anket deretter til Høyesterett som nå har avvist anken.
– Dette er en mørk dag for Maarud og for alle norske merkevarer. Vi må bruke tid på å skjønne hvordan de har kommet fram til sin avgjørelse, sier administrerende direktør Chris Samways i Maarud til Nettavisen.
Da saken ble behandlet i Borgarting lagmannsrett, ble Maarud dømt til å betale 800.000 kroner i sakskostnader til Orkla.
Markedet for potetsnacks i Norge er på snaut 1,5 milliarder kroner årlig, kom det fram da saken gikk for lagmannsretten i fjor. Maaruds produkter har omtrent en tredel av markedet, tilsvarende en omsetning på rundt 640 millioner kroner, mens Kims står for en omsetning på rundt halvparten av dette.
(©NTB)