Slik ser den nye AMG-versjonen av E-klasse ut bakfra. Legg merke til de fire eksosrørene. Foto: Jon Anders Skau
benny-bilde.jpg
Tollvesenet var også nysgjerrige på de tyskregistrerte kamuflerte Mercedesene som kom til Kristiansand fredag. Det blir nok vesentlig vanskeligere å få dem forbi tollen når de kommer i vanlig salg med norske skilter. Foto: Jon Anders Skau
Her står bilene i Havnegata. Vestre torv i bakgrunnen. Foto: Jon Anders Skau
Mercedes testkjører mye i Norge. Trolig var det AMG-versjonen av den nye E-klassen som kom med danskeferja til Kristiansand fredag. Foto: Jon Anders Skau

KRISTIANSAND: — Dette er bilder av en bil jeg tror nesten ingen har sett før. Dette må være AMG-versjonen av den nye E-klassen, jeg kan ikke skjønne annet. Den skal nok testkjøres på norsk vinterføre, sier Benny Christensen, mest kjent som Broom-Benny og en av landets fremste bilkjennere, til Fædrelandsvennen.

Vi snakker trolig om det som skal hete Mercedes E 63 AMG. Dette er noe av det råeste som er å oppdrive.

benny-bilde.jpg

Det var fredag ettermiddag Fædrelandsvennens fotograf Jon Anders Skau greide å dokumentere at bilene kom med Superspeed til Kristiansand og Norge. Det kom mange Mercedeser på tyske skilter i følge. Tre av dem hadde kamuflasje.

AMG

Mercedes viste sin nye E— klasse på bilutstillingen i Detroit for kort tid siden. Den lanseres på markedet i april. Til høsten kommer stasjonsvognen. AMG-utgavene pleier å komme på markedet kort stund etter at en ny hovedklasse er lansert.

Bilkjennere venter alltid i spenning på AMG-versjonen av nye Mercedes-modeller, da AMG-divisjonen til Mercedes bygger de aller råeste motorene. Hver eneste motor er håndlagt og signert av personen som har laget den.

Slik ser den nye AMG-versjonen av E-klasse ut bakfra. Legg merke til de fire eksosrørene. Foto: Jon Anders Skau

— Jeg tipper AMG-versjonen lanseres på senhøsten i år. At den nå testkjøres i Norge er veldig moro, sier Benny Christensen.

Tre kjennetegn

Her er tre kjennetegn som Broom-Benny mener nærmest beviser at det er snakk om AMG-versjonen:

• Den har én bjelke i grillen. Da pleier det å være en rå sportsutgave. Vanlige Mercedes har ofte to bjelker eller riller i grillen, mens de superluksuriøse har mange riller.

• Panseret har en kraftig forhøyning på midten. Det er typisk en rå sportsutgave.

• Det er store luftinntak både under lyktene og under skiltet som ikke er dekket til.

Her står bilene i Havnegata. Vestre torv i bakgrunnen. Foto: Jon Anders Skau

Flere hundre hester— Vi snakker trolig om det som skal hete Mercedes E 63 AMG. Det vil si en motor med 6,0 liters maskin, åtte sylindre og 585 hestekrefter. Dette er noe av det råeste som er å oppdrive, sier Benny Christensen.

Det finnes også en 65 AMG-motor med 12 sylindre.

Og i Italia kan du trimme en AMG til over 1000 hester

I Norge vil en slik bil koste over tre millioner kroner. De fleste AMG-utgaver selges på kontinentet og i USA.

Hemmelig

I Mercedes-Benz Norge visste ingen noe om bilene som kom til Kristiansand da Fædrelandsvennen ringte fredag kveld. Informasjonssjef Kristoffer Nøkleby i Bertel O. Steen synes det er moro at den tyske bilfabrikken atter en gang er i Norge for å testkjøre.

— Det er mange bilmerker som tester i Norge. Vi vet ikke noe. Dette styres fra Tyskland og er ikke noe så mange har noe med, sier Nøkleby.

Lysefjorden og svingene opp fra Lysebotn er et vanlig sted å teste både krefter og hvordan en bil oppfører seg på veien. Det kan være dit Mercedes sine testkjørere er på vei for helga. Der har de vært før også.

For tre år siden laget vi denne reportasjen om BMW som laget reklamefilm på Suleskardveien:

Etter det Fædrelandsvennen forstår, kom det også en del kamuflerte Mercedeser med Kiel-ferja til Oslo fredag.

Hvis noen bilkyndige lesere har kunnskap om disse bilene, hva de skal og hvor de skal, ikke nøl med å dele den i kommentarfeltet.

Mercedes testkjører mye i Norge. Trolig var det AMG-versjonen av den nye E-klassen som kom med danskeferja til Kristiansand fredag. Foto: Jon Anders Skau