Det sier den erfarne bilmannen og NAF-rådgiveren Jan Ivar Engebretsen, og mener at det nå er få grunner til ikke å velge piggfritt. Hans kollega Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor er langt på vei enig, men mener at uerfarne bilister bør kjøre på piggdekk.

- Både kona og jeg har kjørt piggfritt i mange år, både i byen og til hytta på fjellet, sier rådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen. Han viser til den siste dekktesten til NAF der de beste piggfrie dekkene er nesten like gode som piggdekk også på is. Foto: Tor Mjaaland

Engebretsen viser til den siste store vinterdekktesten i regi av NAF som ble publisert for få dager siden. I den fremgår det at piggdekk fortsatt er noe bedre på is, men at forskjellen mellom piggfrie dekk og piggdekk også på is er blitt stadig mindre.

— Vel å merke dersom man velger dekk med god kvalitet, understreker Engebretsen, som selv har kjørt piggfritt i mange år, både i byen og til hytta på fjellet.

Les også:

Mindre og mindre forskjell

På snøføre, slapseføre og våt asfalt er piggfrie dekk like gode eller bedre enn piggdekk, mener Engebretsen, som advarer sterkt mot å starte vinterdekkhandelen med å lete etter de billigste dekkene.

— Det kan resultere i at du er dårlig skodd for vinteren, sier NAF-rådgiveren, som anbefaler bilistene å sjekke nye dekktester, ikke minst NAFs store test og finne fram til det vinterdekket som ser best ut basert på kjøreforhold vinterstid der du bor og der du kjører.

Les også:

Penger å spare

— Så kan du lete etter den forhandleren som har det beste tilbudet på disse dekkene. Og du kan finne ganske store prisforskjeller, sier Engebretsen, som vinterstid oppfordrer bilistene til å avpasse farten i større grad enn mange gjør til forholdene de kjører på.

— Den siste fartsgjennomsnittsmålingen til Statens Vegvesen viser at folk kjører nesten like fort på vinteren som om sommeren. Det er en farlig utvikling, mener Engebretsen.

Denne bilen sto parkert i Kristiansand mandag i denne uka. Da var det 15 grader og ikke akkurat nødvendig med piggdekk.1. november er datoen bilister i Sør-Norge kan sette på piggdekkene. (NB Bildet må roteres 90 grader) Foto: Tor Mjaaland

Når det gjelder valget mellom pigger eller piggfritt, får han altså støtte av kollega Rune Korsvoll i bladet Motor. Korsvold har vært med på en lang rekke dekktester gjennom årene, og mener at pigger fortsatt er best når du kjører på is.

Pigger for uerfarne

Korsvolls enkle råd til bilistene er derfor: — Er du en uerfaren sjåfør, eller en eldre bilist som kjører sjelden på vinterføre, bør du velge piggdekk.

Han mener at en erfaren sjåfør vet at det ofte kan være felter med is inn mot en rundkjøring, foran et kryss eller over ei bro. Og derfor reduserer farten på slike steder. Mens det kan komme overraskende på en uerfaren bilist og få fatale følger.

Han sier også at dersom du er «dønn avhengig» av å bruke bilen hver eneste morgen vinteren gjennom, uansett vær og kjøreforhold, kan det være fornuftig å velge piggdekk.

Advarer mot billigdekk

Både Engebretsen og Korsvoll minner om at slitte vinterdekk har sterkt redusert kvalitet. Og kvalitetsreduksjonen viser seg å være størst på piggdekkene. Et halvslitt piggfritt vinterdekk viste seg å være like bra også på is som et halvslitt piggdekk.

Begge advarer mot å velge mange av billigdekkene som etter deres mening ikke hører hjemme på norsk vinterføre.

  • Er du en uerfaren sjåfør, eller en eldre bilist som kjører sjelden på vinterføre, bør du velge piggdekk.

Redaksjonssjef Rune Korsvoll i NAF-bladet Motor anbefaler uerfarne bilister å velge piggdekk. Foto: Tor Mjaaland

— Og husk at et dekks kvalitet ikke bare vises gjennom bremselengde. Stabilitet og fremkommelighet er viktige elementer når en skal velge dekk, sier Korsvold, og minner om at den eneste kontakten bilistene har med «moder jord» er fire felter under hjulet store som fire håndflater.

— Da er det avgjørende at det er kvalitet på vinterdekkene når underlaget er såpeglatt, sier Rune Korsvoll.

Høy piggdekkandel i Kristiansand

Andelen bilister som kjører piggfritt i Kristiansands-distriktet er lavere enn i andre større byer i Sør-Norge.

Den siste tellingen som Statens Vegvesen foretok i februar i år, viste at 62 prosent av bilistene i Kristiansand kjørte piggfritt. I Drammen kjørte ca 80 prosent piggfritt, mens tallene for Porsgrunn/Skien var 68 prosent.

Det er senioringeniør Alf Inge Helle i Statens Vegvesen som opplyser dette. Han sier at andelen biler med piggfrie vinterdekk har variert noe i Kristiansand de siste årene, men at det har vært forholdsvis små endringer. Den høye andelen piggfritt i Drammens-distriktet tror han har sammenheng med piggdekkavgiften i Oslo, som årlig er på 1200 kroner.

Målsettingen på landsbasis er å oppnå at 80 prosent av bilistene velger piggfritt, i følge Helle.