Forbrukerombudet førte i september tilsyn med kostnadsfrie prøvepakker på nett. Bannerannonser på Facebook, annonser fra samlesider for gratisprøver og epostreklame ble undersøkt.

I alle de 38 undersøkte annonsene ble det automatisk tegnet et abonnement om man takket ja til en gratis prøvepakke, skriver Forbrukerombudet.

I 24 av annonsene måtte man klikke videre og lese vilkårene nøye for å se at en prøvepakke resulterte i et abonnement.

Angrerettloven krever blant annet at informasjon om at noe er et abonnement — og prisen for abonnementet skal presenteres for forbrukeren i «tydelig og fremhevet form» umiddelbart før forbrukeren bestiller. Forbrukerombudets undersøkelser viser at dette kravet ikke blir fulgt av dem som markedsfører «gratis prøvepakker».

— Slik informasjon skal ikke gjemmes bort i vilkårene eller med liten skrift nederst på en nettside, sier forbrukerombud Gry Nergård. (©NTB)