— Både i Kristiansand og Vest-Agder er fjoråret det beste noensinne når det gjelder salg av nye personbiler, sier Terje Jochumsen. Som leder for bilforhandlerne både i Kristiansand og i Vest-Agder kan han sammen med bransjen se tilbake på rekordsalg av nye biler. Etter svært godt salg i 2014 ble det en vekst på ytterligere fem prosent i fjor.

— 6103 nye personbiler ble registrert i fylket i fjor. Det betyr at mange sørlendinger har fått sikrere, bedre og ikke minst mer miljøvennlige biler, slår Jochumsen fast.

Til sammenligning ble det registrert 5778 nye personbiler i Vest-Agder i 2014 og 5688 året før.

Også på landsbasis var 2015 ett av de aller beste årene noensinne. Ikke siden 1986 har det vært solgt så mange personbiler med totalt 150.686 nyregistreringer.

Les også:

God økonomi

— Lav rente, bilpriser som lenge har stått stille og jevnt over god økonomi hos folk er forklaringene på det voldsomme bilsalget, mener Jochumsen. Så langt har ikke bransjen fått føle at deler av sørlandsk næringsliv har gått til oppsigelser og permitteringer.

— Vi synes selvsagt det er trist når viktige deler av næringslivet sliter, men vi håper selvsagt at de mange flinke folkene skal finne arbeid i andre bransjer, sier bilbransjelederen som også har en sentral rolle i Gumpen-Gruppen som driftssjef der.

Les også:

Flere elbiler

6103 nye personbiler og rundt 700 nye varebiler i fylket gir ifølge Jochumsen gode vilkår for bransjen. For egen del forteller han at Gumpen-Gruppen har økt bemanningen med 40 ansatte de to siste årene.

Når det gjelder trender i salget i 2015, står elbilsalget sentralt også på Sørlandet. I Kristiansand ble det registrert 1031 nye elbiler i fjor, i Vest-Agder totalt 1173, på landsbasis 26.500 nye elbiler.

Fortsatt vil dieselbiler være det beste alternativet for de som kjører litt lengre.

— En økning på over 60 prosent lokalt i forhold til 2014, sier Jochumsen og peker på at over 1000 nye elbiler i distriktet sørger for mindre utslipp og renere luft. Han tror elbilsalget vil holde seg høyt også i 2016, og venter en ytterligere økning i salget av ladbare hybrider der stadig flere bilmerker kommer med nye ladbare modeller.

Fortsatt diesel

— Men fortsatt vil dieselbiler være det beste alternativet for de som kjører litt lengre, og salget av dieselbiler vil fortsatt være høyt, tror mannen som er stolt over å lede en seriøs bransje i god fremgang.

Når det gjelder bilsalget i 2016, forteller han at importørene forventer en forsiktig nedgang sammenliknet med fjoråret.

— Det skal vi kunne leve greit med, mener Jochumsen som mener at den norske bilparken fortsatt trenger fornyelse. Gjennomsnittsalderen er høy, rundt ti år, på bilparken i Norge.

— Økt salg av nye og sikrere biler kan gi en ytterligere nedgang i antall drepte og skadde på veiene, mener Jochumsen som varsler en viss prisstigning på bilene i år.

— For de fleste blir det moderate økninger, og med den svake norske krona er det faktisk underlig at ikke prisene stiger mer enn noen få prosent, sier en optimistisk bilbransjeleder.