Reisearrangøren Star Tour lanserte tidligere denne uken sine nyheter for sommeren 2015. Og det er et tema som går igjen: luksus.

Til neste år lanseres det flere luksushoteller som inkluderer rød løper-service, det vil si med egen butler, og hoteller med solsenggaranti. Vi vil ha mest mulig komfort på ferien, mener bransjen.

Informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour forteller på pressemøte at de satser for fullt på luksuriøse hotellkonsept,en trend som bare har økt de siste årene.

Et eksempel er flyselskapet Emirates som tidligere i høstlanserte førsteklasse-rute mellom Oslo og Dubai. Det første i sitt slag her i landet, men bransjen tror vi vil se mer av. Komfort på selve reisen er blitt viktigere.

Nordmenn er ikke vant med den type service

En av nyhetene er altså å ha butlertjenester mens man er på ferie.

Hoteller med fem stjerner i barnefrie Blue Couples-hotellserien og Sensatori-hotellene i Tykria og på Kypros er noen av dem som tilbyr den type tjeneste.

— Noen familier ønsker seg komplett luksus når de er på reise. Vi nordmenn er vel ikke så vant med akkurat butlertjenester, men det er en realitet ved flere hoteller i dag, sier Vonstett.

Britene er langt mer vant med den type komfort, og Larsen-Vonstett trekker frem et eksempel:

Vi har dårlig tid, og når vi først skal på ferie, så vil vi at alt skal være perfekt

IMG_2534-V8hQ42Utp7.jpg

På et av luksushotellene i Side i Tyrkia ankom en britisk familie med tre sønner. Hotellet hadde mange aktivitetstilbud til unge, og hver ettermiddag ble det arrangert fotballkamp. Da sto butleren med håndklær og vannflasker til guttene, mens foreldrene var et helt annet sted. Butleren var med andre ord både heiagjeng og barnevakt.— Det var unektelig litt spesielt, men det er den type luksus flere reisende ønsker seg i dag. Vi har dårlig tid, og når vi først skal på ferie, så vil vi at alt skal være perfekt, sier hun.

En del av rød løper-servicen går ut på at du får tilgang til en eksklusiv del av hotellet, velkomstpakke, og altså en egen butler til disposisjon.

Historien fra Tyrkia er nok ikke representativ for hvilke tjenester butlerne utfører. Men butlerern skal være tilgjengelig for de fleste tjenester på rommet – som å gjøre klar badevann, stryke klær, pusse sko, hente mat og drikke, bestille plass på restauranter og lignende.

— Det er et segment spesielt tilpasset de voksne så klart, legger Larsen-Vonstett til.

Et kjapt søk viser at også andre reiseselskap, deriblant Ving, tilbyr butlertjenester ved noen av sine charterhotell.

- Butlertilbudet må ikke bli usmakelig

Bransjen følger utviklingen innen reiselivet på en ganske god måte ved å differensiere reiseproduktet stadig mer, mener førsteamanuensis innen reiseliv, Susanne H. G. Poulsson ved Markedshøyskolen.

Luksus er et viktig segment.

Hun trekker frem nøkkeltall som bekrefter trenden. I 1950 var det 25 millioner internasjonale feriereiser globalt, da reiste om lag én av tusen.

I 2012 passerte tallet for første gang én milliard (1035 milliarder feriereisende), mens det i fjor var etter en yttligere økning til 1087 millioner.

— I Norge er vi oppe i 20 millioner feriereiser i inn- og utland i 2013. Nesten halvparten er til utlandet, noe som betyr at mer eller mindre alle reiser. Å innføre et butlertilbud er et ledd i å gjenskape den luksusfølelsen fra den gang overklassen var dem som reiste, sier Poulsson.

SP-III-ZGdWi4_QWN.jpg

Førsteamanuensisen understreker at en slik type luksus gir en følelse av at ting føles lettvint og komfortabelt på ferien.— Butleren kan fungere som litt guide og informasjonshjelp, litt hushjelp og så videre. Men det er viktig at det ikke tipper over. Nordmenn kommer fra et samfunn hvor likhetsprinsipp og humanisme står sterkt, så jeg tror uansett ikke en slik type tjeneste på ferie må ikke bli usmakelig hvor butleren står og svetter, mens han forsøker å kjøle deg med palmeblader ved bassenget, sier hun.

- Men er charterferien i endring?

— Vi er mer sammensatte i det vi gjør på ferier nå enn før. Vi kan gjerne være en uke til fjells og gjøre alt selv, for så å belønne med tre dagers tur i utlandet hvor en butler kanskje er en del av pakken. Vi er ikke lenger kun luksusdyr eller sporty, og det handler om mulighetene vi har til å prøve veldig mange forskjellige ting. Charterbransjen følger på med ulike tilbud som barnehotell eller i denne sammenheng voksenhotell, sier Poulsson.

Nøkkeltallsrapporten om Norsk Turisme fra 2013, viser at feriebudsjettet vårt har økt med 132 prosent på bare ti år.

— Men pengene legger vi hovedsakelig igjen i utlandet, 73/27 er tallene i utlandets favør. Trenden tilsier med andre ord at vi liker å flotte oss mer utenlands, hvor vi kanskje også får mer igjen for pengene, så er vi relativt nøkterne her i landet med ferie på for eksempel hytta, sier Poulsson.

Gamle travere trekker reiseglade nordmenn

Chartertrafikken har vært mer eller mindre stabil de siste årene, men har merket en nedgang på cirka 20 prosent. Neste år forventes det likevel at cirka 1,25 millioner nordmenn velger nettopp den ferietypen, og det er tre land vi flokker til, ifølge Star Tour.

For sommeren 2015 er det tre destinasjoner som skiller seg ut som hovedreisemål. De klassiske destinasjonene er:

1. Hellas

2. Tyrkia

3. Spania

Reisemålene med størst volum:

1. Rhodos

2. Mallorca

3. Antalaya-kysten

— Vi ser at de gamle slagerne som Rhodos og Mallorca er skikkelig i skuddet igjen. Det er foretatt store hotellrenoveringer begge steder. Hit vil folk tilbake, sier Vonsett.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen

Les også:

Vil ha luksus på reisen

Satser på at nordmenn vil ha luksus i luften - for over 31.000 kroner

Reiste til Las Vegas på kredittkort