Årlig tester vi opp mot 100 biler i Klikk.no/motor og Vi Menn Bil Top Gear.

Siden 2010 har vi testet totalt 430 biler, og vi har kjørt hver eneste bil gjennom vårt omfattende testprogram der bilenes egenskaper kartlegges ned til minste detalj.

Ett av mange punkter i vårt testopplegg er speedometermisvisning. Ved hjelp av avansert GPS-måleutstyr, sjekker vi bilenes misvisning i 50, 80 og 100 km/t.

Kan koste deg dyrt

To ting er verdt å tenke litt på når det kommer til misvisning. Den ene er naturlig nok at speedometeret viser for lite og at du kjører fortere enn antatt og øker sjansen for å bli tatt i fartskontroll.

Den andre er at speedometeret viser for mye slik at du kjører altfor sakte. Det kan fort føre til frustrasjon og irritasjon blant andre bilister som vil forbi og på den måten skaper farlige trafikksituasjoner.

Vi har tidligere vært i kontakt med trafikkforsker ved SINTEF, Dagfinn Moe, som hadde følgende å si om saken:

– Irritasjon kan utvikle seg til sinne og aggresjon. Denne emosjonelle tilstanden reduserer evnen til å tenke rasjonelt. Den atferdsmessige konsekvensen er kortere avstand til forankjørende, et meget sterkt ønske om å kjøre forbi og at forbikjøring kan skje uten den nødvendige sikkerhetsmargin. Dermed øker risikoen, sa han.

Toyota_Hilux_Arctic_552943a-haQ9ekdyLk.jpg

Gjør de det med vilje?

Når vi ser gjennom dataene, spør vi oss om én ting: Er det slik at bilprodusentene bevisst gir miljøbiler større speedometermisvisning og på den måten lurer folk til å kjøre saktere og bruke mindre drivstoff?

Vi vet ikke svaret, men vi ser en tydelig tendens til at miljøbiler som VW Golf BlueMotion og en rekke Toyota-hybrider ofte har større speedometermisvisning.

Det vi vet, er at bilprodusentene er innenfor kravet: Biler solgt i Europa og en rekke andre land skal ifølge internasjonale regler ha et speedometer som ikke viser lavere fart enn den reelle. Derimot kan det vise mer enn den virkelige farten. 10 prosent pluss 4 km/t er maksimalt tillatt avvik.

Og bilprodusentene har stort sett sitt på det tørre. Kun 2 av 430 biler har i våre målinger gått fortere enn det speedometeret viser, hvorav én hadde montert vesentlig større hjul enn originalt.

BILMERKEMODELLBETEGNELSEMISVISNING 100 KM/T
ToyotaAudiHilux Arctic TrucksA8 4,2 TDI103102
Toyota_Auris_TS_hyb_523907a-qeNfEBUder.jpg

Bilene med størst misvisning

Blant de 430 bilene vi har testet ligger den gjennomsnittlige misvisningen på fire-fem prosent — altså en faktisk fart på 95-96 km/t med speedometervisning på 100 km/t.

Toyota Auris Hybrid er den bilen med størst misvisning blant de testede bilene hittil. I den var den virkelige farten 89 km/t når speedometeret viste 100 km/t - en feilmargin på 11 prosent.

En god del, men innenfor kravet på 10 prosent + 4 km/t., som i 89 km/t blir 101,9 km/t.

BILMERKEMODELLBETEGNELSEMISVISNING 100 KM/T
ToyotaVWOpelVWVWOpelToyotaOpelNissanVWNissanOpelSubaruVWToyotaToyotaLand RoverToyotaSaabSubaruAuris HybridCaravelle 2,0 TDI 140 7DSGAstra 1,7 CDTi SportGolf BluemotionGolf 1,6 TDI 105 Blue MotionAstra 1,7 CDTi EnjoyAvensis 2,2D aut sedanMeriva 1,4 TurboJuke 1,6 TBeetle 1,2 TSIQashqai 1,6 dCiZafira 1,4 Turbo aut. CosmoOutback 2.0D LineartronicPassat 2,0 TDI STV 170 4Motion 6DSGLand Cruiser GX D-4D aut.Urban Cruiser 1,4 D-4DDiscovery 4 3,0 TDV6 7sAuris Hybrid9-5 Vector 2,0 TID4 sedan autLegacy 2,0 stv aut8990909091919191919191919192929292929292
Tesla-Model-S_1281__549625a-45jDaBRErO.jpg

Mer korrekt i dyrere biler

Det finnes også biler der speedometeret er pinlig nøyaktig.

Som oftest gjelder det dyrere biler, men på listen sniker det seg inn et par rimelige Hyundaimodeller og to forskjellige motorvarianter av Skoda Rapid.

BILMERKEMODELLBETEGNELSEMISVISNING 100 KM/T
AudiTeslaHyundaiHyundaiMercedes-BenzVWMercedes-BenzAudiMercedes-BenzAudiMercedes-BenzSkodaMercedes-BenzMercedes-BenzSkodaAudiBMWQ5 HybridModel S Performancei30 Bluedrive 1,6Dix35 CRDi 2,0 136E 220 CDI Coupe aut.Touareg HybridCLS 250 CDIA6 3,0 TDI QuattroB180A1 Sportback 1,4 TFSIA180 AMGRapid 1,6 TDIE200 CGI CoupéML350 Bluetec 4MaticRapid Spaceback 1,2 TSIA8 4,2 TDI QuattroX5 xDrive 25d100100999999999999999999999999999999

Hjulskift kan endre misvisningen

Et klart flertall av testbilene med mye misvisning i Vi Menn Bil Top Gears måledata, ble testet med vinterdekk.

Et like klart flertall av bilene med lite misvisning, hadde sommerdekk (disse opplysningene er ikke tatt med i tabellene av plasshensyn). Dette kan gjelde for din bil også, for det er ikke uvanlig at biler leveres med forskjellig dekkdimensjon for sommer— og vinterhjul.

Ofte har sommerhjul større felger og bredere dekk enn vinterhjulene.

Les også:

Så mye koster den nye Passaten

Den nye motoren skal hviske

Du vil ikke tro hvor rask den er

Artikkelen har vært publisert hos Klikk.no.