Selv om fartsbøtene i utlandet ofte er mye lavere enn i Norge, er det noen steder du virkelig bør passe på. Både i Tyskland og Frankrike kan du risikere at bilen blir inndratt dersom du ikke kan gjøre opp for deg på stedet.

Bryter du fartsgrensen med 20 km/t, er det ingen andre land som kan måle seg med Norge. Her koster forseelsen 3600 eller 4200 kroner, avhengig av fartsgrensen på stedet. I mesteparten av Vest-Europa ligger satsene et sted mellom 500 og 1000 kroner.

Kunnskap om spesielle regler og andre forhold i hvert enkelt land kan spare deg for ubehageligheter hvis du skal kjøre bil i utlandet.

— Hvert enkelt land har sine bestemmelser. Så jeg anbefaler alle å gå inn på nettet og se hvilke krav som stilles til deg som bilist. Her kan også ambassaden til hvert enkelt land være behjelpelig, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

— Det handler om god forberedelse, sier han.

Pass deg i Tyskland

Mange tror kanskje at det bare er å trå gasspedalen i bånn straks man svinger ut på Autobahn. Men det er nok ikke tilfellet, det finnes fartsbegrensninger rundt om i hele Europa.

Selv om 25 prosent av Autobahn-nettet i Tyskland har fri hastighet, anbefaler tyske myndigheter at man holder en fartsgrense på 130 km/t.

— Holder du deg under denne hastigheten, kjører du både sikrere og sparer bensin, sier Engebretsen.

På Autobahn i Tyskland kan du få bot hvis du ikke holder god nok avstand til bilen foran. Foto: NTB scanpix/john roman

— Tyske myndigheter mener at dette er den beste hastigheten, og at hvis alle holder seg til den, vil trafikken flyte perfekt, sier Engebretsen.

På enkelte strekninger gjelder spesielle fartsgrenser - som områdene rundt Hamburg, Bremen, Frankfurt og München. Unngå store bøter ved å respektere disse grensene. Det er lett å bli fartsblind - hold øye med speedometeret, så slipper du å bruke store deler av feriebudsjettet på fartsbøter.

Hold god avstand

En annen god regel er å holde avstand til bilen foran på Autobahn. Dette kontrolleres også ofte av politiet.

— Jo høyere hastighet, desto større avstand må du ha til kjøretøyet foran. Tre-sekunders reglen gir 80 meter ved 100 km/t. Ved køkjøring er det ekstra viktig å holde god avstand, sier Engebretsen.

Og vær nøye med å holde fartsgrensene i veiarbeidsområder.

Det gjelder å bruke speil, øyne og ører. Du kan bli innhentet av lynraske biler med store motorer i 200 km/t. Bli derfor ikke liggende i venstre felt - det skal bare brukes til forbikjøringer - når veien er klar.

Ulik praksis

Skulle du først få bot, utøves det ulik praksis i ulike land. I Tyskland for eksempel, kan du få boten direkte. Disse bøtene ligger på cirka 276 kroner. Hvis du ikke betaler, kan de beslaglegge bilen din til du har gjort opp for deg.

Det samme gjelder i Frankrike som er også kjent for å ha strenge trafikkregler, nesten strengere enn Tyskland. Her kan de kreve kontant betaling på stedet for bøter opptil 2942 kroner. Hvis du ikke kan betale innen en gitt tidsfrist,kan de beslaglegge bilen din inntil du har betalt.

Husk derfor å ha rikelig med kontanter på deg dersom du skal trå på gassen i Frankrike og Tyskland.

Tyskerne er også et av få land som velger å inndrive boten selv om du ikke får den før du kommer hjem. Dette gjelder imidlertid kun for bøter over 550 kroner.

Vanskelig å slippe unna

Før i tiden kunne man kanskje legge boten i hanskerommet og snike seg unna betalingen. Men den tiden er forbi. Nå har et privat firma i Storbritannia tatt på seg oppgaven å innkreve alle "turistbøter".

Har du vært for ivrig på gasspedalen her hjemme eller i noen av de andre nordiske landene er du også pent nødt til å betale for deg.

Det er en nordisk overenskomst som inndriver bøter i andre land, seg i mellom. Får du bot i et nordisk land, er det ikke noe å lure på. Da må du betale.

Totalforbud med fotoboksvarsler

Mange av de viktigste trafikkreglene er felles for alle europeiske land. Men det finnes unntak.

Mange norske biler er utstyrt med GPS med fotoboksvarsler. Denne kan imidlertid skape trøbbel for deg på bilferie i Europa.

— I en del land er det totalforbud mot å bruke denne. trosser du forbudet kan du ende opp med en saftig bot, og noen land er så strenge at de drar inn GPS-utstyret, sier Engebretsen.

  • I flere land er det også forbudt med såkalt radarvarsler. I disse landene må du enten fjerne utstyret eller applikasjonen på telefonen din, alternativt oppdatere programvaren til å fungere også i Frankrike. Hvis ikke kan det koste deg 11.821 kroner i bot.

  • I Frankrike er det påbudt å ha refleksvest i bilen, ogi Paris og omliggende områder kan du ikke la bilen være parkert på samme sted i mer enn 24 timer.

  • I Portugal er det ikke lov til å plassere barn under 12 år i forsetet, dersom bilen har baksete, og mobilbruk i bil er forbudt – selv med handsfree.

  • For å begrense CO2-utslipp har mange tyske byområder innført miljøavgift for ferdsel i de mest sentrale bysentra, opplyser forsikringsselskapet If. Oblaten er også påkrevd for turister. Skal du ferdes i slike områder kontakt Tysk Reisebyrå som har inngått en avtale med den tyske offentlig godkjente kontrollenheten DEKRA. Prisen er rundt 150 kroner.

Biltyverier

Vær oppmerksom på at biler med utenlandske skilter er mer utsatt for tyveri. Ikke la verdisaker ligge synlig i parkerte biler. Tyveri kan også forekomme under kjøring ved at det signaliseres at du har flatt dekk etc. slik at du må stoppe til siden. Spesielt utsatt er Calais-området i Frankrike. Vær også oppmerksom på rasteplasser uten bensinstasjon eller kafé, spesielt mellom Paris og Bordeaux.