RASK: Tesla oppgir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder. Vi målte bilen til 4,4 sekunder med vinterdekk. Foto: Thomas Larsen
FØRERMILJØ: Nye seter med bedre sidestøtte er velkomment. Den store skjermen er fortsatt på plass. Foto: Thomas Larsen
PLASS: Som før har Model S to bagasjerom, men bagasjerommet foran er mindre. Den ekstra motoren tar opp plass Foto: Thomas Larsen

Med et voldsomt rykk setter den 2239 kilo tunge elbilen seg i bevegelse. Resten er det helt umulig å forberede seg på.

Elbiler farer innover i kollektivfeltet mot de store byene hver eneste dag. Før var disse kjøretøyene plaget av dårlig komfort, enda verre design og en rekkevidde så kort at det ga grobunn for uttrykket rekkeviddeangst.

PLASS: Som før har Model S to bagasjerom, men bagasjerommet foran er mindre. Den ekstra motoren tar opp plass Foto: Thomas Larsen

Men slik er det ikke lenger. Og spesielt ikke etter at Tesla kom på banen. Over natten ble den amerikanske bilen en suksess, og fra første dag utfordret den biler som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.Ved å utstyre Model S med en gedigen batteripakke – samt ved å bygge ut et nett av såkalte «superladere» rundt om i Norge og andre steder i Europa – ble den en elbil man kunne kjøre over lange distanser. Samtidig sørget de politiske incentivene her hjemme for at Tesla ble oppnåelig for mange.

Dette – sammen med et moderne design, kraftige motorer, og en luksus ikke før sett i batteridrevne kjøretøyer – var med på å gjøre merket til Norges tredje mest solgte elbil i 2014. Det er en posisjon Tesla har beholdt så langt i år.

700 hestekrefter

RASK: Tesla oppgir en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på 3,4 sekunder. Vi målte bilen til 4,4 sekunder med vinterdekk. Foto: Thomas Larsen

Og nå står vi her. Ved siden av den aller nyeste kreasjonen fra Elon Musk. Denne gangen har Tesla-grunnleggeren tatt bilen til nye høyder. Nå skremmer den ikke bare etablerte merker som Audi, BMW og Mercedes. Med sine to motorer og 700 hestekrefter har Model S P85D effekt nok til å frembringe rynker i pannen også hos dem som sysler med biler som går riktig fort.

I tillegg viser Musk frem en bil som for alvor viser hvor langt elbilen har kommet siden en batteribil med plastkarosseri fra Aurskog laget overskrifter. Det er tross alt ikke så mange årene siden Think var en stor, norsk nyhet.

Insane-mode

I en undermeny finner jeg knappen. Insane står det på den. Med et tastetrykk frigjør jeg alle ressursene i Tesla P85D. Systemene skjerpes og dreiemomentet øker med 50 prosent sammenlignet med kjøreprogrammet Sport.

Så tramper jeg hardt og resolutt på gassen. Det som nå skjer, er over før du rekker å lese ferdig avsnittet.

Dessverre hindres fremdriften noe av de myke vinterdekkene. Bilens antispinn jobber febrilsk for å forsøke å kontrollere grepet, mens jeg kjemper en innbitt kamp mot de enorme kreftene som frigis.

Så kraftig er akselerasjonen at sikkerhetsbeltet låser seg, og det finnes ikke en celle i kroppen som ikke er påvirket av maktdemonstrasjonen til P85D.

Selv oppgir Tesla akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen til å være 3,4 sekunder, mens våre målinger stoppet på 4,4 sekunder. Grunnen til differansen er vinterdekkenes håpløse kamp mot 700 hestekrefter og 931 newtonmeter.

Dekkene henger ikke med

I dette selskapet spiller dekkene totalt fallitt. Med sommerdekk og varm asfalt ville tallene vært annerledes. Det ville også kjøreopplevelsen på svingete vei ha vært.

Også her sliter de myke dekkene, Nokian Hakkapeliitta R2. Grepet er dårlig på den vårvarme asfalten og det får bilen til å virke upresis der de gjør sitt beste for å holde 2,3 tonn med elbil på veien.

Også styreresponsen lider, og selv om Teslas antisladdsystem fungerer godt med de myke vinterdekkene, glimrer den sportslige kjøreopplevelsen med sitt fravær. Det understreker hvor viktig dekkvalget blir på denne versjonen av Model S.

Stiv

Jeg lar de svingete småveiene ligge. Den digre og tunge bilen liker seg ikke her, og dekkene er den åpenbare hemskoen. For å tøyle kreftene har Tesla strammet opp understellet på P85D.

Det gjør den stiv over ujevnhetene, og i dårlige bygater er den nesten i grenseland hva komfort gjelder. Men den tar det igjen i sømløs akselerasjon og en nesten lydløs fremferd.

Noen girkasse finnes ikke, og dermed skjer enhver fartsøkning umiddelbart og rykkfritt. Det gjenspeiles også i våre målinger av mellomakselerasjon.

Bare 0,9 sekunder bruker bilen på å øke farten fra 60 til 80 kilometer i timen. I intervallet fra 70 til 100 kilometer i timen går det med 1,6 sekunder. Også i fart er med andre ord bilen ekstremt rask.

Uendret

FØRERMILJØ: Nye seter med bedre sidestøtte er velkomment. Den store skjermen er fortsatt på plass. Foto: Thomas Larsen

Både førermiljø og utvendig design kjenner vi igjen fra andre Teslaer. Det heldigitale førermiljøet med den enorme pekeskjermen er på plass, og menyene er som før. Det eneste nye er setene.«Neste generasjon» kaller Tesla de nye setene som gir økt komfort og bedre sidestøtte. De opphever mye av kritikken mot sittekomforten i Tesla. Dessverre er de ikke gratis. Tesla forlanger 25.100 kroner for setene også på denne toppmodellen. Det er mye, selv om også baksetene har fått bedre sidestøtte.

Ingen avgifter

Som alle elbiler nyter også denne bilen godt av de særnorske avgiftsfordelene for denne typen av biler. Ytelsesmessig er Tesla P85D på nivå med både Audi RS6, BMW M5 og Mercedes E63 S AMG. Det er det ypperste av spesialmodeller, men til en pris på rundt to millioner kroner.

Fordi elbiler er avgiftsfrie starter denne bilen på 763.000 kroner. Det er mye penger, men ikke noe kan tilby denne kraften for like lite. Firehjulsdrift får du dessuten med på kjøpet.

Les også: