Folk fra hele landet bestiller nå testvinneren i så store mengder at fabrikken har måttet hente inn ekstrahjelp. - Forbrukerne tar hevn, mener professor.

Tirsdag kveld satte NRK-programmet «Brennpunkt» søkelyset på norsk dagligvarehandel, og fortalte bl.a. historien om hvordan lille Hval Sjokoladefabrikk på Fokserød utenfor Sandefjord mistet ordrer til fordel godterigiganten Nidar da kampen om de store butikkjedenes innkjøp skulle avgjøres.

Fabrikkeier Rune Forsberg fortalte i programmet hvor vanskelig det er for en liten aktør å kjempe seg til en plass i de store kjedenes hyller. Gigantene i bransjen, med langt større kapitalkraft enn Hval, kunne bidra økonomisk og ble på den måten foretrukket av kjedene.

Kan bli et vendepunkt

Men nå opplever fabrikken en enorm støtte blant forbrukerne. Folk fra hele landet bestiller testvinneren i så store mengder at fabrikken denne uken har måttet hente inn ekstrahjelp.

- Det er helt utrolig fantastisk moro. Kanskje kan dette bli et vendepunkt for oss. Vi er allerede blitt kontaktet av Rema 1000 og skal ha et møte med dem på tirsdag, så kanskje kan det løsne enda mer nå, sier fabrikkeier Rune Forsberg til Aftenposten.

- Det nye er at de sosiale mediene er blitt veldig sterke, og et budskap formidles veldig raskt, legger han til.

Ekspert på markedsføring, professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole i Bergen, er ikke overrasket over det som skjer rundt Hval:

- Det vi opplever nå er at forbrukerne tar hevn, og tar side i kampen mellom David mot Goliat. Folk har sympati for den lille utfordreren og gjør opprør mot at den blir presset ut av hyllene hos de store kjedene. Dessuten har de selvsagt lyst til å smake denne sjokoladen som har vunnet så mange smakstester og som butikkene nekter dem å kjøpe hos dem, sier Andreassen til Aftenposten.

Kjedene risikerer tap

Han sier at Hval nå rir på en stemningsbølge, men spår store markedsmuligheter for Sandefjord-bedriften etter programmet. Han ser ikke bort fra at de store kjedene kan komme til å merke lavere salg i sine butikker fordi publikum i større grad vil gå etter Hval-sjokoladen, som bl.a. selges av Nille, Europris og Plantasjen landet rundt.

- Redusert omsetning er et språk disse kjedene forstår, og da blir det straks mer interessant å se på muligheten for å få Hval-sjokoladen tilbake i butikkhyllene igjen. Det vil bli en utfordring for fabrikken, mener Andreassen.

Opprøreren

- Hval har fått rollen som den lille opprøreren som protesterte mot markedsmakten til de store kjedene og fikk betale for det. Da er det ikke helt enkelt for fabrikken hvis det nå skulle vise seg at kjedene vil ha ham inn i sortimentet. De har protestert mot et system der den leverandøren med mest kapital bak seg vinner plassen i hyllene. Å få kjedene som kunder igjen vil kunne virke som om de da godtar dette systemet likevel, sier Andreassen.