— Dette er i absolutt verste fall, og vi må ta forbehold om at noen av motorene kanskje har forskjellige effektuttak og program, understreker direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for Veitrafikken overfor TV 2. Torsdag ble det kjent at kjøretøy i Europa med både 1,6 og 2,0 liters dieselmotorer er berørt av manipulasjonene. Før dette har man gått ut fra at 96.000 biler som er solgt i Norge, kan ha blitt jukset med. Hvis man også tar med 1,6 liters motorene, kan det ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken, dreie seg om 161.382 biler på norske veier som har programvaren installert. Tallene inkluderer bilmerkene VW, Audi og Skoda.

Til bransjenettstedet Bilnytt sier informasjonssjef for Volkswagen hos Harald A. Møller, Anita Svanes, at det jobbes på spreng med å finne ut hvor mange av disse bilene som eventuelt er solgt i Norge.

VW innrømmet tirsdag å ha manipulert utslippsdata for sine dieselbiler, som er mindre miljøvennlige enn det de har forsikret kunder og myndigheter verden over om. Toppsjef Martin Winterkorn trakk seg dagen etter. (©NTB)