Mer penger til vedlikehold, elektronisk overvåking av sporveksler og tidligere stenging av dører er blant tiltakene for å øke punktligheten. Punktligheten i 2019 så langt er 89,1 prosent, mens målet er 90 prosent, opplyste Bane Nor på en pressekonferanse tirsdag.

Bane Nor vil ha kortere stasjonsopphold, og i samarbeid med Vy tester de nå å stenge dørene 20 sekunder før avgang fra Oslo S.

Fram til i dag har det ikke vært slike rutiner. Avgangstidspunkt og skjønn er det eneste som gjelder.

Sektormerking

I tillegg vil de teste en tjeneste som gjør at reisende kan se hvor på toget det er plass.

På togstasjoner i Norge har det i løpet av det siste året dukket opp merking av soner for påstigning. Med tiden kan folk se hvor på togene det er ledig plass og stille seg opp i en sektor der de vet at det er ledig plass.

– Vi kjører en test på det nå. Det går ut på å finne ut hvor mange som er om bord i en kupé, slik at folk kan gå der det er ledig plass, sier kunde- og trafikkdirektør Bjørn Kristiansen i Bane Nor.

Sektormerking har allerede gitt resultater. Bane Nor har målt 20 sekunders forbedring på avgangstidspunkter som følge av merkingen. Kristiansen håper det vil merkes på punktligheten inn mot 2020.

Mer til vedlikehold

Elektronisk overvåking av sporvekslene kan også påvirke punktligheten. Sensorer på sporvekslene gjør at man kan registrere avvik før de skjer. Da kan Bane Nor fikse problemet før det blir signalfeil på linjene.

Men det viktigste for punktligheten er vedlikehold, slår Kristiansen fast.

Togtrafikken er avhengig av at infrastrukturen i Oslo-området fungerer. En jordingsfeil i Asker kan føre til forsinkelser helt til Kristiansand og Stavanger. 60 prosent av togene til Bane Nor går mellom Drammen og Lillestrøm. Forsinkelser på denne strekningen påvirker 80 prosent av punktligheten i Bane Nors nett.

Derfor setter de inn 250 millioner kroner ekstra til vedlikehold på denne strekningen hvert år. Det kommer på toppen av de 200 millioner kronene som normalt brukes til vedlikehold på strekningen.