SØGNE: — Det er en nokså tung dag, sier ordfører Johnny Greibesland (Sp) i Songdalen.

Ordfører Johnny Greibesland (Sp) brøt med sin egen partigruppe da han onsdag stemte ja til sammenslåing med Søgne og Kristiansand. T.v. formannskapssekretær Reidun Fredriksen. Foto: Heida Gudmunsdottir

Det hjalp lite at hans eget kommunestyre med 14 mot 11 stemmer sa ja til sammenslåing med Søgne og Kristiansand, når politikerne i nabokommunen Søgne sa nei med 16 mot 11 stemmer.— Det føles som en utladning etter en stor idrettsprestasjon, sier ordfører Astrid Hilde (Ap) i Søgne.

Slutt på samarbeid

Greibesland har forståelse for at politikerne i Kristiansand nå varsler en gjennomgang av samarbeidsavtalene.

Med 14 mot 11 stemmer vedtok kommunestyret i Songdalen å gå inn for sammenslåing med Søgne og Kristiansand. Det vedtaket var lite verdt et par timer etterpå, da Søgne-politikerne sa nei. Foto: Heida Gudmundsdottir

— Det skjønner jeg godt, sier han.

— Hvilke konsekvenser har det for Songdalen?

— Nå må vi få lov til å summe oss litt. Men på sikt er det mange samarbeid jeg frykter det blir slutt på, det gjelder både en rekke faglige nettverk, innkjøpsavtaler og tekniske løsninger, sier Greibesland.

Han tror ikke at siste ord er sagt om kommunesammenslåing.

— Hva Stortinget gjør, vet vi ikke ennå. Men vår lokale mulighet til å påvirke er forbi, fastslår han.

Jeg forstår at Kristiansand ikke kan bruke like mye krefter på å være snill storebror overfor noen som tar de for gitt.

Frykter kutt i tjenester

I Søgne sitter Astrid Hilde og beskriver sine følelser med et sykkelbilde:

— Sliten i kroppen og hodet, som når du har ligget lenge foran i feltet og dradd, sier hun.

Ordfører Astrid Hilde (Ap) er utladet etter å ha jobbet intenst med reformplanene i månedsvis. Foto: Sondre Steen Holvik

Hilde forsikrer at hun snart skal være restituert og klar for kamp igjen.

— Målet var å lage en slagkraftig storkommune, i stedet rykker vi tilbake og blir mindre enn Asker. Jeg er bekymret for regionen som helhet, sier hun.

I likhet med ordførerkollegaen i Songdalen er hun spent på veien videre i knutepunktet.

— Jeg forstår at Kristiansand må konsentrere seg om seg selv, og ikke kan bruke like mye krefter på å være snill storebror overfor noen som tar de for gitt, sier Hilde.

Songdalens ordfører Johnny Greibesland (Sp), Harald Furre (H) fra Kristiansand og Astrid Hilde (Ap) fra Søgne da de signerte den historiske intensjonsavtalen for K5 i vår. Foto: Kjartan Bjelland

— Samtidig håper jeg å beholde de mest samfunnskritiske tjenestene som legevakt og barnevern, som vi er veldig avhengige av, påpeker hun. Søgne-ordføreren fremholder at innovasjon og tjenesteutvikling har foregår på tvers av kommunegrensene, med Kristiansand som drivkraft.

— Vi har kunnet bruke det meste av kapasiteten på drift. Mister vi de felles nettverkene, betyr det at vi må bruke mer på administrasjon, og kutte i drift og tjenesteproduksjon, sier Astrid Hilde.

Les også: 74 ulike samarbeid

Så får vi prøve å få til det politikerne ikke klarte.

- Næringslivet er uten grenser

I Næringsforeningen for Kristiansandsregionen er også dagen derpå preget av skuffelse.

- At flere politikere i Søgne stemmer imot egen overbevisning og går inn for noe som er alt annet enn fremtidsrettet, er bare trist, sier Bjørn Erland, prosjektleder for Søgne og Songdalen i Næringsforeningen.

Bjørn Erland, prosjektleder for Søgne og Songdalen i Næringsforeningen for Kristiansandsregionen. Foto: Lars Hoen

Han kaller K3 en gavepakke for vestre del av Kristiansands-regionen.— Næringslivet har ikke grenser, og det første jeg tok vekk i denne jobben, var grensa mellom Søgne og Songdalen. Vi har flotte industriområder på Mjåvann og Lohne Lier. Nå frykter jeg at tyngdepunktet vil flytte seg østover, og at Varoddbroa blir den nye Lundsbroa, sier Erland.

Den tidligere banksjefen i Søgne & Greipstad sparebank er også opptatt av å ta grep om situasjonen, og viser til at samtlige knutepunktkommuner har vedtatt en felles strategisk næringsplan.

— Vi skal fortsette å være en næringsforening for regionen, og gå foran og vise vei. Så får vi prøve å få til det politikerne ikke klarte, sier han.

Les også: Næringslivet vil ha K5